Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/4264
acessibilidade
Title: O desafio de observar a sala de aula: uma proposta teórico-metodológica adaptada aos novos desafios da sociedade em rede
Authors: Ferreira, Nuno
Keywords: Metodologias de Investigação
Observação em Sala de Aula
Sociedade em Rede
Research Methodologies
Classroom Ethnography
Network Society
Issue Date: 2012
Publisher: CIES-IUL
Series/Report no.: CIES e-Working Paper nº131/2012
Abstract: A relevância de alguns fenómenos atribuíveis, à partida, ao impacto das novas TIC na sociedade e na vida quotidiana dos atores sociais tem permitido estender a análise sociológica para lá das caraterísticas e dos processos mais evidentes da sociedade em rede. Uma vez que a incidência de tais fenómenos se cruza com as formas de comunicar e de aceder à informação, não será descabido contemplar a hipótese de reconfigurações em contextos de ensino, nomeadamente na sala de aula e na própria relação pedagógica. Assim, pretende-se aqui fazer não só uma breve revisitação de alguns contributos teórico-metodológicos da já longa tradição de observação em sala de aula como também propor um modelo adaptado às contingências próprias das dinâmicas de uma sociedade em rede, a que a escola não é imune.
The relevance of some phenomena attributable, at a first glance, to the impact of new ICT in society and everyday life of social actors has allowed extending sociological analysis beyond more evident processes and circumstances of the network society. Since the incidence of such events intersect with ways to communicate and information access, it is not unreasonable to contemplate the possibility of a reconfiguration in the context of education, including classroom environment and pedagogical relationship. Thus, the aim proposed here is briefly revisiting some theoretical and methodological contributions of classroom observation and also propose a model adapted to the contingencies inherent to the dynamics of a network society, to which school life is not immune.
Peer reviewed: Sim
URI: http://hdl.handle.net/10071/4264
ISSN: 1647-0893
Appears in Collections:CIES-WP - Working papers

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
CIES_WP131__Ferreira_.pdf352.39 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.