Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/4263
acessibilidade
Title: Estratégias metodológicas empregues em pesquisas qualitativas sobre o desempenho escolar
Authors: Giraldi, Luciana Ponce Bellido
Seabra, Teresa
Keywords: Desempenho Escolar
Pesquisa Qualitativa
Estratégias Metodológicas
School Performance
Qualitative Research
Methodological Strategies
Issue Date: 2012
Publisher: CIES-IUL
Series/Report no.: CIES e-Working Paper nº130/2012
Abstract: Este texto tem como objetivos mapear os estudos desenvolvidos sobre o desempenho escolar, identificando as principais estratégias metodológicas utilizadas e descrevendo as técnicas de recolha de dados empíricos aplicadas em pesquisas qualitativas, com o intuito de refletir sobre as mesmas e repensar a organização de uma pesquisa em andamento. Para efetivar tal proposta, inicialmente foi realizado um levantamento dos textos produzidos sobre a temática e foi identificado um conjunto de 77 pesquisas. No passo seguinte, foi necessário selecionar os materiais, considerando: i) o uso de metodologia qualitativa, ii) a investigação empírica realizada em escolas e iii) a referência ao ensino básico (um a nove anos). Desta seleção resultou um conjunto de nove investigações realizadas em Portugal ou no Brasil. Para complementar a leitura e a análise do material selecionado, foram, ainda, realizadas entrevistas a três investigadores do CIES-IUL. Foi possível concluir que os métodos de coleta de dados empregues foram bastante diversificados, com predomínio da utilização de entrevistas, observações e análise documental, organizadas de diferentes maneiras. Algumas pesquisas recorreram também a estratégias caraterizadas como quantitativas, com uso de inquéritos aos participantes e análise de dados estatísticos. Houve ainda a identificação de estratégias menos recorrentes, como a troca de cartas entre alunos e análise de reportagens jornalísticas.
This paper aims to map the research on school performance, identifying key methodological strategies and describing the techniques used to collect empirical data applied in qualitative research, in order to reflect on them and rethink the organization of a research progress. To realize such a proposal was initially conducted a survey of texts produced on the topic and identified a set of 77 queries. The next step was to select the materials considering: i) the use of qualitative methodology, ii) the conducted empirical research in schools and iii) the reference to basic education (one to nine years). This selection resulted in a set of nine investigations made in Portugal or in Brazil. To complement the reading and analysis of selected material were also conducted interviews with three researchers from CIES-IUL. It was concluded that the methods of data collection used were varied, with predominance of the use of interviews, observations and document analysis, organized in different ways. Some research also resorted to strategies characterized as quantitative, using surveys of participants and analysis of statistical data. There was also the identification of less recurrent strategies, such as the exchange of letters between students and analysis of newspaper reports.
Peer reviewed: Sim
URI: http://hdl.handle.net/10071/4263
ISSN: 1647-0893
Appears in Collections:CIES-WP - Working papers

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
CIES_WP_130__Ponce_e_Seabra_.pdf230.4 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.