Skip navigation
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/4242
acessibilidade
Title: Social ventures and social entrepreneurs: factors for success
Authors: Almeida, David F. T.
Orientador: Nicolau, Maria Isabel Vieira
Martins, Miguel Alves
Keywords: social
Entrepreneurship
Entrepreneur
venture
Issue Date: 2010
Citation: ALMEIDA, David F. T. - Social ventures and social entrepreneurs: factors for success [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2010. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/4242>.
Abstract: This project aims to study the factors for the success or failure of social ventures. Factors that may affect social entrepreneurs who act on such organizations. Hence, and in a more practical way, it aims to reply to the challenge of Instituto de Empreendedorismo Social on identifying a set of some recommendations for social entrepreneurs starting a social venture. The main topics in literature, still divergent on the subject, are: context, network, innovation, metrics, leadership, ethics, funding and skills. In order to understand the role of these factors on the development of social entrepreneurship projects, four social projects and respective social entrepreneurs were selected, encompassing different realities and characteristics. The main conclusions are: Social entrepreneurs‟ characteristics vary much from case to case and are not limitative to one‟s actions. The course of a social project is highly shaped by their background and previous experiences. The more relevant factors contributing for the success are: project’s innovation, ethical behavior, relationship with society, network, leadership and local institutions were the most relevant ones. Some barriers to success were also detected, being the more impactful the lack of funding, perceived project’s image and lack of human resources. Metrics used to measure this success/failure are still in a baby stage and need to be developed further since are highly centered on project‟s activity, and not that much on its impact. Although findings point out the inexistence of a recipe on doing social entrepreneurship, common factors were identified in the studied cases, in spite of being very different situations. Then, although it is not possible to generalize the conclusions of four cases studies only, some recommendations for social entrepreneurs starting up a social venture may be formulated: a) Learn about social entrepreneurship concept; b) Value people; c) Manage volunteer hands wisely; d) Be ethical; e) Create commitment to the project; f) Give proper value to the network; g) Communicate effectively with society; h) Define well the sources of funding, and aim self-sustainability at least in the long-term; i) Define proper and useful metrics; j) Highlight complementarity; k) Be strong and resilient. Social ventures and social entrepreneurs: factors for success.
Este projecto surge com o objectivo de estudar os factores que contribuem para o sucesso ou insucesso de organizações sociais. Pretende também dar resposta ao desafio colocado pelo Instituto de Empreendedorismo Social para a elaboração de um conjunto de recomendações para empreendedores sociais que queiram iniciar uma empresa social. Da literatura, ainda divergente no tema, decorrem alguns tópicos relevantes: o contexto, a rede de contactos, a inovação, as métricas utilizadas, a liderança, a ética, o financiamento e as competências das pessoas. Com vista a perceber o papel destes factores no desenvolvimento de projectos de empreendedorismo social foram escolhidos para estudo de casos quatro projectos e respectivos empreendedores sociais de distintas realidades e características. As conclusões a que se chegaram foram as seguintes: As características do empreendedor social variam de caso para caso e não limitam as suas acções. O percurso de um projecto social é fortemente influenciado pelas experiências anteriores destes. Os factores que contribuem mais para o sucesso são o comportamento ético, a inovação contida no projecto, as instituições locais, a rede de contactos, a liderança por trás do projecto e a relação com a sociedade destacam-se. Como barreiras ao sucesso surgem o financiamento, a imagem percebida do projecto e a falta de recursos humanos. As métricas utilizadas na medição deste sucesso/insucesso carecem ainda de desenvolvimento pois estão demasiado centradas na actividade do projecto e pouco no impacto que este tem. Embora não exista nenhuma receita no que toca a empreendedorismo social, foram identificados factores de sucesso e insucesso comuns aos quatro casos analisados. Assim, embora não seja possível generalizar as conclusões obtidas a partir destas experiencias é possível formular algumas recomendações para empreendedores sociais que queiram dar início ao seu projecto: a) Aprender sobre o conceito de empreendedorismo social; b) Valorizar as pessoas; c) Gerir inteligentemente o trabalho voluntário; d) Ser ético; e) Criar sentido de pertença para com o projecto; f) Dar o devido valor à rede de contactos; g) Comunicar de forma efectiva com a sociedade; h) Definir correctamente as fontes de financiamento e fazer um plano tendo em vista a sustentabilidade própria pelo menos a longo prazo; i) Definir métricas adequadas e úteis; j) Apostar na complementaridade; k) Ser forte e resiliente.
Description: JEL Classification: M00; M13
URI: http://hdl.handle.net/10071/4242
Designation: Mestrado em Gestão de Empresas
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Social ventures and social entrepreneurs_factors for success_DAVIDALMEIDA.pdf1.06 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.