Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/33983
Author(s): | Rehman, Muhammad Shahid |
Advisor: | Dias, João Ferreira |
Date: | 3-Dec-2024 |
Title: | Students’ perceptions of religion and spirituality in Pakistan |
Reference: | Rehman, M. S. (2024). Students’ perceptions of religion and spirituality in Pakistan [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/33983 |
Keywords: | Prática religiosa -- Religious practice Spirituality Ensino superior -- Higher education Pakistan Academic performance Interação social -- Social interaction Salvation Sectarianism Política de educação -- Educational policy Desenvolvimento pessoal -- Personal development Espiritualidade Paquistão Desempenho acadêmico Salvação Sectarismo |
Abstract: | This dissertation examines the concepts of religiosity and spirituality in the context of higher
education in Pakistan, focusing on their impact on students' personal development, academic
performance, and social interactions. Drawing on definitions by George et al. (2002), it distinguishes
between religiosity, characterized by collective practices, and spirituality, defined as a personal
connection to something beyond material existence. The study also contrasts notions of salvation in
Christianity and Islam to highlight diverse religious influences.
Findings from ten interviews reveal that while religiosity shapes students' attitudes and motivations,
there is a noticeable decline in religious engagement as they transition to university. Many
participants express that spiritual practices enhance their discipline and motivation, though a clear
link between religiosity and academic performance remains uncertain. The research emphasizes the
role of community and religious practices in fostering social interactions and prosocial behaviors.
Additionally, the study addresses the historical and political dimensions of religiosity in Pakistan,
noting sectarian dynamics. Despite limitations related to the sample and online interview format, this
research offers a pioneering exploration of spirituality and religiosity in Pakistani universities. It calls
for integrating spiritual development into educational curricula and fostering inclusive environments
that respect diverse beliefs. Ultimately, the study highlights the significant influence of spirituality
and religiosity on students' educational experiences and suggests further research in broader contexts. Esta dissertação examina os conceitos de religiosidade e espiritualidade no contexto do ensino superior no Paquistão, focando em seu impacto no desenvolvimento pessoal dos estudantes, no desempenho acadêmico e nas interações sociais. Com base nas definições de George et al. (2002), distingue entre religiosidade, caracterizada por práticas coletivas, e espiritualidade, definida como uma conexão pessoal com algo além da existência material. O estudo também contrasta as noções de salvação no Cristianismo e no Islã para destacar as diversas influências religiosas. Os resultados de dez entrevistas revelam que, enquanto a religiosidade molda as atitudes e motivações dos estudantes, há um declínio perceptível no engajamento religioso à medida que eles fazem a transição para a universidade. Muitos participantes expressam que práticas espirituais aumentam sua disciplina e motivação, embora uma ligação clara entre religiosidade e desempenho acadêmico permaneça incerta. A pesquisa enfatiza o papel da comunidade e das práticas religiosas em promover interações sociais e comportamentos prosociais. Além disso, o estudo aborda as dimensões históricas e políticas da religiosidade no Paquistão, observando as dinâmicas sectárias. Apesar das limitações relacionadas à amostra e ao formato das entrevistas online, esta pesquisa oferece uma exploração pioneira da espiritualidade e da religiosidade nas universidades paquistanesas. Ela defende a integração do desenvolvimento espiritual nos currículos educacionais e a promoção de ambientes inclusivos que respeitem crenças diversas. Em última análise, o estudo destaca a influência significativa da espiritualidade e da religiosidade nas experiências educacionais dos estudantes e sugere mais pesquisas em contextos mais amplos. |
Department: | Departamento de História |
Degree: | Mestrado em Estudos Internacionais |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Restricted Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Master_muhammad_shahid_rehman.pdf Restricted Access | 696,12 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.