Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/33983
Author(s): Rehman, Muhammad Shahid
Advisor: Dias, João Ferreira
Date: 3-Dec-2024
Title: Students’ perceptions of religion and spirituality in Pakistan
Reference: Rehman, M. S. (2024). Students’ perceptions of religion and spirituality in Pakistan [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/33983
Keywords: Prática religiosa -- Religious practice
Spirituality
Ensino superior -- Higher education
Pakistan
Academic performance
Interação social -- Social interaction
Salvation
Sectarianism
Política de educação -- Educational policy
Desenvolvimento pessoal -- Personal development
Espiritualidade
Paquistão
Desempenho acadêmico
Salvação
Sectarismo
Abstract: This dissertation examines the concepts of religiosity and spirituality in the context of higher education in Pakistan, focusing on their impact on students' personal development, academic performance, and social interactions. Drawing on definitions by George et al. (2002), it distinguishes between religiosity, characterized by collective practices, and spirituality, defined as a personal connection to something beyond material existence. The study also contrasts notions of salvation in Christianity and Islam to highlight diverse religious influences. Findings from ten interviews reveal that while religiosity shapes students' attitudes and motivations, there is a noticeable decline in religious engagement as they transition to university. Many participants express that spiritual practices enhance their discipline and motivation, though a clear link between religiosity and academic performance remains uncertain. The research emphasizes the role of community and religious practices in fostering social interactions and prosocial behaviors. Additionally, the study addresses the historical and political dimensions of religiosity in Pakistan, noting sectarian dynamics. Despite limitations related to the sample and online interview format, this research offers a pioneering exploration of spirituality and religiosity in Pakistani universities. It calls for integrating spiritual development into educational curricula and fostering inclusive environments that respect diverse beliefs. Ultimately, the study highlights the significant influence of spirituality and religiosity on students' educational experiences and suggests further research in broader contexts.
Esta dissertação examina os conceitos de religiosidade e espiritualidade no contexto do ensino superior no Paquistão, focando em seu impacto no desenvolvimento pessoal dos estudantes, no desempenho acadêmico e nas interações sociais. Com base nas definições de George et al. (2002), distingue entre religiosidade, caracterizada por práticas coletivas, e espiritualidade, definida como uma conexão pessoal com algo além da existência material. O estudo também contrasta as noções de salvação no Cristianismo e no Islã para destacar as diversas influências religiosas. Os resultados de dez entrevistas revelam que, enquanto a religiosidade molda as atitudes e motivações dos estudantes, há um declínio perceptível no engajamento religioso à medida que eles fazem a transição para a universidade. Muitos participantes expressam que práticas espirituais aumentam sua disciplina e motivação, embora uma ligação clara entre religiosidade e desempenho acadêmico permaneça incerta. A pesquisa enfatiza o papel da comunidade e das práticas religiosas em promover interações sociais e comportamentos prosociais. Além disso, o estudo aborda as dimensões históricas e políticas da religiosidade no Paquistão, observando as dinâmicas sectárias. Apesar das limitações relacionadas à amostra e ao formato das entrevistas online, esta pesquisa oferece uma exploração pioneira da espiritualidade e da religiosidade nas universidades paquistanesas. Ela defende a integração do desenvolvimento espiritual nos currículos educacionais e a promoção de ambientes inclusivos que respeitem crenças diversas. Em última análise, o estudo destaca a influência significativa da espiritualidade e da religiosidade nas experiências educacionais dos estudantes e sugere mais pesquisas em contextos mais amplos.
Department: Departamento de História
Degree: Mestrado em Estudos Internacionais
Peerreviewed: yes
Access type: Restricted Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Master_muhammad_shahid_rehman.pdf
  Restricted Access
696,12 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.