Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/33827
Author(s): Pop, Radu Florin
Advisor: Borges, Vera
Date: 11-Dec-2024
Title: Artistic identity and society: Exploring the artist's perception of self and purpose
Reference: Pop, R. F. (2024). Artistic identity and society: Exploring the artist's perception of self and purpose [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/33827
Keywords: Artistic identity
Autonomy
Social engagement
Produção cultural -- Cultural production
Market forces
Identidade artística
Autonomia
Envolvimento social
Forças de mercado
Abstract: This thesis explores how contemporary artists perceive their roles in relation to society, democracy, and their sense of responsibility. By examining their autonomy and social engagement, it aims to understand how artists navigate the complex interplay between economic pressures, market forces, and cultural production. Grounded in the theories of Pierre Bourdieu and other scholars, the research investigates the tension between the autonomous art field and external demands for heteronomy. A qualitative approach, using semi-structured interviews with visual artists, highlights persistence as a core element of artistic identity. The findings reveal that artists often view their careers as a response to an inner calling, one that endures despite economic and social challenges. The study also examines the notion of art's "special" status, where disinterest in profit and involvement in political and social issues become markers of authenticity. This research concludes by emphasizing the need for continuous dialogue between artists, society, and institutions to fully understand art's potential as a force for social change, raising questions for future exploration about the evolving nature of artistic identity and its impact on democracy.
Esta tese explora a forma como os artistas contemporâneos percepcionam os seus papéis em relação à sociedade, à democracia e ao seu sentido de responsabilidade. Ao examinar a sua autonomia e envolvimento social, pretende-se compreender como os artistas navegam na complexa interação entre as pressões económicas, as forças do mercado e a produção cultural. Baseada nas teorias de Pierre Bourdieu e de outros estudiosos, a pesquisa investiga a tensão entre o campo artístico autónomo e as exigências externas de heteronomia. Uma abordagem qualitativa, utilizando entrevistas semi-estruturadas com artistas visuais, destaca a persistência como um elemento central da identidade artística. Os resultados revelam que os artistas vêem frequentemente as suas carreiras como uma resposta a uma vocação interior, que perdura apesar dos desafios económicos e sociais. O estudo também examina a noção de estatuto “especial” da arte, em que o desinteresse pelo lucro e o envolvimento em questões políticas e sociais se tornam marcadores de autenticidade. Esta investigação conclui enfatizando a necessidade de um diálogo contínuo entre artistas, sociedade e instituições para compreender plenamente o potencial da arte como uma força de mudança social, levantando questões para exploração futura sobre a natureza evolutiva da identidade artística e o seu impacto na democracia.
Department: Departamento de Sociologia
Degree: Mestrado em Sociologia
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Master_radu_florin_pop.pdf567,65 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.