Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/32468
Author(s): Wen Zhengwei
Advisor: Petrides, Loizos
Date: 17-Jul-2024
Title: The implementation effect of Hospital accreditation system: A stakeholder approach
Reference: Wen Zhengwei (2024). The implementation effect of Hospital accreditation system: A stakeholder approach [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/32468
ISBN: 978-989-584-047-2
Keywords: Stakeholders
Hospital grade accreditation
Medical quality
Medical safe
Influence factor
Acreditação de hospital
Qualidade médica da saúde
segurança Médica
Factores de influência
Abstract: The original intention of the Chinese government in implementing grade accreditation was to promote hospital performance and because obtaining the accreditation of tertiary grade-A can provide hospitals with more state support, many hospitals become distracted from their core medical activities in pursuit of accreditation success. Therefore, the Chinese government has revised the hospital accreditation twice. To understand whether the accreditation system does promote hospital performance after these revisions, this study, adopts the stakeholder theory to research the implementation effects of the accreditation system on hospital performance (medical quality and safety). First, the Delphi method is used to identify the core stakeholders of the accreditation process (hospitals participating in the accreditation, accreditation experts, hospital administrators, medical staff, and patients). Second, the hospital grade accreditation in G province was selected as the main object of case analysis, and the impact of accreditation on hospital performance was studied. Third, qualitative interviews with stakeholders were conducted and their contents coded that yielded six core categories: unified thinking and understanding, focusing on industry norms, regulation compliance, innovative learning, applied learning, medical quality and safety. This study contributes to the literature by making explicit the relationship among these categories and proposing a model about how hospital grade accreditation affects hospital performance. The model takes hospital performance (medical quality and safety) as the outcome variable and external legitimacy improvement and internal organizational learning as mediating variables, that is, hospital accreditation improves hospital performance by promoting hospital legitimacy externally and organizational learning internally.
A intenção original do governo chinês ao implementar a acreditação de hospitais era promover o desempenho hospitalar. No entanto, devido ao fato de que obter a classificação de um hospital de nível A pode trazer mais apoio estatal, muitos hospitais se desviaram das suas atividades essenciais procurando o sucesso na obtenção da classificação. Consequentemente, o governo revisou o sistema de acreditação duas vezes. Para entender se o sistema após essas revisões realmente promove o desempenho hospitalar, este estudo adota a teoria dos stakeholders para investigar os efeitos da implementação do sistema de acreditação no desempenho hospitalar (qualidade médica e segurança). Primeiro, o método Delphi foi usado para identificar os principais stakeholders deste processo (hospitais participantes, especialistas em acreditação, administradores hospitalares, equipas médicas e pacientes). Em seguida, a acreditação de hospitais em G province foi selecionada como objeto de estudo de caso, e o impacto da acreditação no desempenho hospitalar foi estudado. Terceiro, entrevistas qualitativas com stakeholders foram conduzidas e seu conteúdo codificado, resultando em seis categorias principais: pensamento e compreensão unificados, foco em normas da indústria, conformidade regulatória, aprendizagem inovadora, aprendizagem aplicada, qualidade médica e segurança. Este estudo contribui para a literatura ao explicitar a relação entre essas categorias e propor um modelo sobre como a acreditação de hospitais afeta o desempenho hospitalar. O modelo considera o desempenho hospitalar (qualidade médica e segurança) como a variável de resultado e a melhoria da legitimidade externa e a aprendizagem organizacional interna como variáveis mediadoras, ou seja, a acreditação de hospitais melhora o desempenho hospitalar ao promover a legitimidade externa e a aprendizagem organizacional interna.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Doutoramento em Gestão Empresarial Aplicada
Peerreviewed: yes
Access type: Restricted Access
Appears in Collections:T&D-TD - Teses de doutoramento

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