Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/32426
Author(s): Gu Hao
Advisor: Fernandes, Alexandra
Lu Ruoyu
Date: 8-Jul-2024
Title: The impact of professional training in technology-based SMEs on the turnover intention of R&D personnel
Reference: Gu Hao (2024). The impact of professional training in technology-based SMEs on the turnover intention of R&D personnel [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/32426
Keywords: R&D personnel
Professional training
Turnover intention
Job embeddedness
Employee characteristics
Pessoal de pesquisa e desenvolvimento
Treinamento profissional
Intenção de rotatividade
Imersão no trabalho
Características do funcionário
Abstract: To investigate the impact of professional training on the turnover intention of R&D personnel in technology-based SMEs, this thesis introduced job embeddedness as a mediating variable and considered gender, educational level, and employee hierarchy as moderating variables. Based on 623 survey questionnaires from 65 enterprises, a structural equation model was established to analyze the findings. The results indicated that professional training had a significant negative impact on turnover intention through job embeddedness. The effect of professional training was significant for male employees but not for female employees. The effect of professional training became less significant as educational level increased. Professional training had a significant effect on middle-level employees but not on grassroots and senior-level employees. This thesis inspired differentiated research on professional training, enriched the application context of job embeddedness theory, and attempted to measure training variables through subjective and objective dimensions.
Para investigar o impacto da formação profissional na rotatividade do pessoal de I&D em PMEs no domínio da tecnologia, esta investigação introduziu o conceito de "embeddedness" no trabalho como variável mediadora e considerou o género, o nível educacional e a hierarquia do empregado como variáveis moderadoras. Tendo por base em 623 questionários realizados a 65 empresas, foi estabelecido um modelo de equações estruturais para analisar os resultados. Ao efetuar a análise dos resultados observou-se que a formação profissional influenciou significativamente de forma negativa a intenção de rotatividade através do "embeddedness" no trabalho. O efeito da formação profissional foi significativo para os empregados do sexo masculino, mas não para os do sexo feminino. Com o aumento do nível educacional, a importância do efeito da formação profissional diminuiu. A formação profissional teve um efeito significativo nos empregados de nível médio, mas não empregados da base e empregados de topo. Em conclusão, esta investigação permitiu pesquisas diferenciadas sobre formação profissional, enriqueceu o contexto de aplicação da teoria do "embeddedness" no trabalho e tentou medir as variáveis de formação através de dimensões subjetivas e objetivas.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Doutoramento em Gestão Empresarial Aplicada
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-TD - Teses de doutoramento

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