Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/31016
Author(s): Milheiro, João Pedro Gaspar
Advisor: Santos, Nuno
Date: 14-Dec-2023
Title: Critics vs. audiences: The different opinions on the Marvel Cinematic Universe
Reference: Milheiro, J. P. G. (2023). Critics vs. audiences: The different opinions on the Marvel Cinematic Universe [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/31016
Keywords: Text mining
Movies
Critics
Audiences
Marvel Cinematic Universe
MCU
Análise de sentimentos -- Sentiment analysis
Mineração de texto
Filme -- Films
Críticos
Audiências
Universo Cinemático da Marvel
UCM
Abstract: This thesis delves into the persistent disparity between critics and audiences within the movie and TV industry. Focused on the "Marvel Cinematic Universe" Phase 4, comprising seventeen projects, including movies, TV shows, and special presentations, the study sought answers to three critical questions: Do audiences and critics exhibit varying opinions for distinct projects? Does audience sentiment shift across different platforms? What aspects do both groups prioritize when sharing their opinions? Extensive data collection and analysis revealed significant differences between audiences and critics in opinions, particularly concerning heroes, feelings, supporting characters, and miscellaneous aspects of the projects. Whereas the most that audiences disagreed with each other was in opinions regarding heroes. Moreover, the study identified distinct dimensions of disagreement, with "WandaVision" emerging as the project with the highest level of discrepancy either when comparing critics with audiences or audiences against each other. Regarding what each group considers more important when sharing their opinion, it is discovered that critics are more restrictive than audiences.
Esta tese investiga a disparidade persistente entre críticos e público na indústria do cinema e da televisão e na indústria televisiva. Centrado na Fase 4 do "Universo Cinematográfico Marvel", que inclui dezassete projetos, incluindo filmes, programas de televisão e apresentações especiais, o estudo procurou responder a três questões críticas: O público e os críticos apresentam opiniões diferentes para projetos distintos? O sentimento do público muda consoante as diferentes plataformas? Que aspetos é que ambos os grupos dão prioridade quando partilham as suas opiniões? A recolha e análise exaustivas de dados revelaram revelou diferenças significativas entre as opiniões do público e dos críticos, particularmente no que respeita heróis, sentimentos, personagens de apoio e aspetos diversos dos projetos. Enquanto os que os públicos mais discordaram entre si foi nas opiniões relativas aos heróis. Para além disso, o estudo identificou dimensões distintas de desacordo, com "WandaVision" a emergir como o projeto com o maior nível de discrepância, quer quando se comparam os críticos com o público ou o público entre si. Relativamente ao que cada grupo considera mais importante quando partilhar a sua opinião, verifica-se que os críticos são mais restritivos do que as audiências.
Department: Departamento de Métodos Quantitativos para Gestão e Economia
Degree: Mestrado em Métodos Analíticos para Gestão
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_joao_gaspar_milheiro.pdf1,37 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.