Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/30461
Author(s): Santos, Beatriz Maria Esaguy Fernandes dos
Advisor: Marques, Susana Henriques
Date: 16-Nov-2023
Title: The impact of influencer marketing on women's self-esteem and body image
Reference: Santos, B. M. E. F. dos. (2023). The impact of influencer marketing on women's self-esteem and body image [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/30461
Keywords: Influencer marketing
Auto-estima -- Self esteem
Imagem corporal - -- Body image
Marketing de influência
Abstract: Young females are among the most popular users of social media sites. Instagram enables users to communicate to influencers. These have a strong online presence that they maintain through frequent social media posts (Pedalino & Camerini, 2021). Instagram's physical appearance is important, and study shows that young adults experience body dissatisfaction, and pressure to look perfect on social media, especially when faced with slender ideals (Chua & Chang, 2016). This in-company project examines influencer marketing's impact on women's self-esteem and body image with an additional deep dive to the context of a beauty brand, Maybelline New York. The study uses qualitative methodologies to explore the lives of women of different ages. The data was collected through three focus groups and an interview with a L'Oréal Influencer Manager. The focus groups of women of various ages reveal how influencer marketing influences women's self-perception, while the interview added industry views to the research. The data shows that influencer marketing affects women's self-esteem and body image at different life phases. Younger women are more insecure, middle-aged participants focus on lifestyle as a font of insecurity and elderly participants value family in this context. The qualitative data study offers Maybelline New York useful recommendations addressing women's needs across age ranges. The brand can create an empowering experience for its target audience by using influencer marketing's ability to boost women's self-esteem and body image.
As mulheres jovens estão entre os utilizadores mais populares das redes sociais. O Instagram permite que os utilizadores comuniquem com influenciadores. Estes têm uma forte presença online que mantêm através de publicações nas redes sociais (Pedalino & Camerini, 2021). A aparência física no Instagram é importante, e estudos mostram que os jovens sentem insatisfação corporal e pressão para parecerem perfeitos nas redes sociais, especialmente quando confrontados com ideais de magreza (Chua & Chang, 2016). Este projeto empresa examina o impacto do marketing de influência na autoestima e imagem corporal das mulheres, integrado no contexto de uma marca de beleza, a Maybelline New York. O estudo utiliza metodologias qualitativas para explorar a vida de mulheres de diferentes idades. Os dados foram recolhidos através de três focus group e uma entrevista com a gestora de influenciadores da L’Oréal. Os focus group revelam como o marketing de influência afeta a auto-perceção das mulheres, enquanto a entrevista acrescenta a visão do sector à investigação. Os dados demostram que o marketing de influência afeta a autoestima e imagem corporal das mulheres em diferentes fases da vida. As mais jovens são mais inseguras, as participantes de meia-idade centram-se no estilo de vida como insegurança e as mais velhas valorizam mais a família neste contexto. O estudo de dados qualitativos oferece recomendações à marca que respondem às necessidades das mulheres, de forma a criar uma experiência de valorização para o público-alvo, utilizando o marketing de influência para aumentar a autoestima e a imagem corporal das mulheres.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Gestão
Peerreviewed: yes
Access type: Restricted Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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