Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/2973
acessibilidade
Title: Literacia(s) e literacia mediática
Authors: Lopes, Paula Cristina
Keywords: Literacia
Literacia Mediática
Práticas
Competências
Literacy
Media Literacy
Practices
Skills
Issue Date: 2011
Publisher: CIES-IUL
Series/Report no.: CIES e-Working Paper
nº 110/2011
Abstract: As sociedades multimediáticas contemporâneas são sociedades altamente complexas, marcadas pela transformação e pela mudança (a sua essência), e pela multiplicidade de “arenas institucionais” (Eisenstadt). São sociedades educativas, caracterizadas pela centralidade social sem precedentes da escolarização e da qualificação das populações ao longo da vida (Enguita). São sociedades da informação e do conhecimento: da globalização da comunicação – intimamente ligada à natureza do saber, ao seu uso intensivo e competitivo, à sua presença/penetração em todas as esferas da vida (Lane, Stehr) –, do desenvolvimento acelerado das tecnologias da informação e comunicação (TIC) e da inovação tecnológica (Castells). São sociedades reflexivas e críticas, permanentemente em auto-análise (Beck, Giddens e Lash). São sociedades da(s) literacia(s).
Contemporary multimedia societies are highly complex societies that are marked by transformation and change (their essence) and by the multiplicity of “institutional arenas” (Eisenstadt). They are educational societies, characterised by the unprecedented social centrality assigned to the lifelong education and development of their populations (Enguita). They are information and knowledge societies: societies of the globalisation of communication (which is closely connected with the nature of knowledge, its intensive and competitive use and its presence/penetration in all spheres of life (Lane, Stehr)), of the highspeed development of information and communication technology (ICT), and of technological innovation (Castells). They are reflexive and critical societies, in a permanent state of self-analysis (Beck, Giddens and Lash). They are societies of literacy/literacies.
Peer reviewed: Sim
URI: http://hdl.handle.net/10071/2973
ISSN: 1647-0893
Appears in Collections:CIES-WP - Working papers

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
CIES-WP110_Lopes.pdf607.63 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.