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http://hdl.handle.net/10071/29503
Author(s): | Machado, Maria Miguel Proença |
Advisor: | Costa, Renato Jorge Lopes da Pereira, Ângelo Machado Matos |
Date: | 12-Oct-2023 |
Title: | Impact and implementation of artificial intelligence in human resources research and selection tools |
Reference: | Machado, M. M. P. (2023). Impact and implementation of artificial intelligence in human resources research and selection tools [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/29503 |
Keywords: | Inteligência artificial -- Artificial intelligence Recursos humanos -- Human resources Recrutamento -- Recruitment Selection Seleção |
Abstract: | In the evolving landscape of work processes transitioning from in-person to remote operations,
the digital experience is undergoing a transformative shift. Artificial Intelligence (AI) is
emerging as a major player across diverse business domains, compelling all organizations to
adapt and enhance their performance (Vardarlıer & Zafer, 2020: 355). Anticipating ongoing
advancements and changes, AI is poised to assume an even more substantial role in everyday
life processes. Furthermore, the integration of advanced AI modules, particularly within human
resources, is expected to make a significant positive impact on the lives of employees
(Karaboga et al., 2020).
The primary objective of this study is to evaluate the extent of modernization and the
impact of AI on recruitment and selection processes within both corporate settings and
recruitment agencies. Additionally, it seeks to understand future outlooks by considering AI-
based technologies and their potential advantages and drawbacks within the Human Resources
(HR) industry. To achieve these goals, the study examined pertinent topics in the literature
review and conducted surveys distributed to 300 professionals in the fields of HR and AI.
The data collected revealed that it is indisputable that the HR industry is undergoing a
transformation by the advent of Industry 4.0. The exploration and integration of AI are integral
parts of this transformative journey. In a broader context, both areas are merging to address the
challenges posed by data overload. However, it is noteworthy that the utilization of AI in this
sector remains at an early stage, with full potential yet to be achieved or fully perceived. No cenário em evolução dos processos de trabalho em transição de operações presenciais para operações remotas, a experiência digital está a passar por uma mudança transformadora. A Inteligência Artificial (IA) está a emergir como um interveniente fundamental em diversos domínios, obrigando todas as organizações e estruturas a adaptarem-se e a melhorarem o seu desempenho (Vardarlıer & Zafer, 2020: 355). Além disso, espera-se que a integração de módulos avançados de IA, especialmente no âmbito dos recursos humanos, tenha um impacto positivo na vida dos colaboradores (Karaboga et al., 2020). O objetivo principal deste estudo é avaliar o impacto da IA nos processos de recrutamento e seleção, tanto em ambientes corporativos como em agências de recrutamento. Além disso, procura avaliar as perspetivas futuras considerando as tecnologias baseadas em IA e as suas potenciais vantagens e desvantagens na indústria de Recursos Humanos (RH). Para atingir esses objetivos, foram estudados os temas pertinentes na revisão da literatura e realizados questionários distribuídos a 300 profissionais das áreas de RH e IA. Os dados recolhidos revelaram que é indiscutível que a indústria de RH está a passar por uma transformação e rejuvenescimento impulsionado pelo advento da Indústria 4.0. A exploração e integração da IA são partes integrantes desta jornada transformadora. Num contexto mais amplo, ambos os domínios estão a convergir para enfrentar os desafios colocados pela inundação de dados. No entanto, é de salientar que a utilização da IA neste setor permanece numa fase inicial e todo o seu potencial ainda não foi concretizado. |
Department: | Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral |
Degree: | Mestrado em Gestão de Empresas |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Restricted Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
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