Skip navigation
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/2846
acessibilidade
Title: A gestão de projectos e a renovação de uma infra-estrutura informática: um estudo de caso
Authors: Pinto, Pedro
Orientador: Filipe, José Cruz
Keywords: Gestão de Projectos
Tecnologias de Informação
Gestão de Stakeholders
Planeamento
Project Management
Information Technologies
Stakeholders Management
Planning
Issue Date: 9-Aug-2011
Citation: PINTO, Pedro - A gestão de projectos e a renovação de uma infra-estrutura informática: um estudo de caso [Em linha]. Lisboa: ISCTE, 2010. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/2846>.
Abstract: Nas últimas décadas, verificou-se que a Gestão de Projectos é um instrumento poderoso para as empresas enfrentarem novos desafios. O aumento de complexidade e número de projectos originou a que as actividades de planeamento e controlo se tornassem críticas para o sucesso de um projecto. Este desenvolvimento originou a que os gestores tivessem de lidar com a incerteza e necessidade de realizar um planeamento resistente a alterações de âmbito, com o intuito de concretizar os objectivos propostos. No estudo caso, é apresentada a Gestão de Projectos envolvida num projecto informático. Neste sentido analisamos alguns dos processos envolvidos na gestão de um projecto, como por exemplo, a gestão de riscos, gestão de tempo e gestão de comunicação. Verificamos que o Gestor de Projecto se depara com inúmeros problemas, desde alterações ao âmbito, a pressões externas que não contribuem para o sucesso do projecto. A análise executada no caso tem como principal objectivo criar um estudo de caso que permita a consolidação da aprendizagem numa unidade curricular de Gestão de Projectos. Após a apresentação do caso é feito o respectivo enquadramento teórico e detalhada a nota pedagógica.
In the last decades, it has been verified that Project Management is a powerful instrument that allows companies to face new challenges. The increase in complexity and number of projects made planning and controlling activities critical to a success of a project. This development led managers to deal with the uncertainty and the need of creating a plan resistant to changes of scope, with the intent of achieving the proposed goals. In the case study, it is shown the Project Management involved in an information technology project. In this context we analyzed some of the processes involved in the management of a project, like for example, risk management, time management and communication management. We verify that the Project Manager is faced with innumerous problems, from scope changes, to external pressures that do not contribute to the project’s success. The analysis executed in the case has as its main objective the creation of a case study to be used for consolidation of the learning in a Project Management’s course. After the case presentation a the appropriate theoretical framing and the detailed teaching note are included.
URI: http://hdl.handle.net/10071/2846
Designation: Mestrado em Gestão
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Caso renovação de uma infra-estrutura informática - Pedro Pinto - ISCTE-IUL - 2010 - Mestrado.pdf1.04 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.