Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/28331
Author(s): | Capucho, Célia Maria Neves Gusmão Pires |
Advisor: | Santos, Vítor |
Date: | 23-Feb-2023 |
Title: | Modelo de controlo de gestão no sector farmacêutico, com recurso a dashboards dinâmicos no apoio à tomada de decisão |
Reference: | Capucho, C. M. N. G. P. (2022). Modelo de controlo de gestão no sector farmacêutico, com recurso a dashboards dinâmicos no apoio à tomada de decisão [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/28331 |
Keywords: | Análise de vendas Gestão de vendas Controlo de gestão -- Management control Análise de mercado -- Market analysis Setor da saúde -- Health sector Dashboard Orçamento -- Budget Big data Inteligência artificial Sales analytics Sales management Artificial Intelligence |
Abstract: | A estratégia das empresas, tem enfrentado vários desafios ao longo dos últimos anos, com a pandemia
do Covid-19, a Guerra atual na Ucrânia e o crescimento da taxa de inflação, obriga as empresas a gerir
de forma cada vez mais eficiente os seus recursos, com informação consistente e fiável. Atualmente
vivemos num mundo cada vez mais digital e a área da saúde enfrenta enormes desafios, logo as
empresas farmacêuticas devem investir em inovação tecnológica, para melhorar a informação de
dados, os processos, o desenvolvimento económico e apostar na liderança por competência e talento
interno, para enfrentarem os grandes desafios. A inteligência artificial representa um movimento
cultural de inovação tecnológica e as empresas devem compreender cada vez mais a sua utilidade e
como incorporá-la no dia-a-dia das organizações, de forma, a que, num futuro próximo possam antever
diversos cenários e agir perante situações imprevistas. Dado ao elevado volume de dados gerados hoje
através do BIG DATA, a utilização futura da Inteligência Artificial permitirá às organizações lidar com
dados não estruturados e trabalhar com diferentes variáveis e adaptar-se facilmente às mudanças que
possam surgir nas organizações e criar valor. Este projeto, tem como objetivo a implementação de um
sistema de Controlo de Gestão único, com recurso a Dashboards dinâmicos, que permita no futuro a
construção de um relatório único integrado, de forma transparente, fiável que ajude a equipa de
gestão a tomar melhores decisões alinhadas com a estratégia da organização e no futuro concorrer a
fundos comunitários para o investimento em inteligência artificial. Over the last few years, the strategy of the companies has faced several challenges, with the Covid-19 pandemic, the current war in Ukraine and the growth of the inflation rate, forces companies to manage their resources more and more efficiently, with consistent and reliable information. We currently live in an increasingly digital world and the health sector faces enormous challenges, so pharmaceutical companies must invest in technological innovation to improve data information, processes, economic development and focus on leadership through competence and internal talent, to face the great challenges. Artificial intelligence represents a cultural movement of technological innovation and companies must increasingly understand its usefulness and how to incorporate it into the day-to-day of organizations, with this, they can foresee different scenarios and act in the face of unforeseen situations. Given the high volume of data generated today through BIG DATA, the future use of Artificial Intelligence will allow organizations to deal with unstructured data and work with different variables and easily adapt to changes that may arise in organizations and create value. This project aims to implement a single Management Control system, using dynamic Dashboards, which in the future will allow the construction of a single integrated report, in a transparent and reliable way, which will help the management team to make better decisions. aligned with the organization's strategy and in the future to compete for community funds for investment in artificial intelligence. |
Department: | Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral |
Degree: | Mestrado em Gestão Aplicada |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Restricted Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Master_celia_pires_capucho.pdf Restricted Access | 2,57 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.