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dc.contributor.advisorSouto, Daniela Langaro da Silva do-
dc.contributor.authorChandulal, Rohan Nitis-
dc.date.accessioned2023-03-09T13:31:04Z-
dc.date.issued2022-12-22-
dc.date.submitted2022-11-
dc.identifier.citationChandulal, R. N. (2022). A perspective on uses and gratifications of videocasts [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/28255por
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10071/28255-
dc.description.abstractWith the technological advance and the multiplicity of possibilities that the internet holds, several forms of content creation have emerged. Videocasts are one of the phenomena that has seen significant growth in recent years. Present in several online platforms, this format may prove to be useful and bring benefits, both from the perspective of the content creator - the podcaster - and at the business level. The present research starts from the analysis of data obtained through an online questionnaire to 221 Portuguese respondents, of which 97 meet the requirements admitted for the study - being a consumer of videocasts. Through the theory of uses and gratifications applied to videocasts, seven constructs are used to formulate the research hypotheses and seek to answer the starting question, which is related to the gratifications drawn from videocasts consumers. The results point to gratifications also ascertained in other media formats and discuss the differentiating characteristics that the videocast has.por
dc.description.abstractCom o avanço tecnológico e a multiplicidade de possibilidades que a internet alberga, diversas formas de criação de conteúdo têm emergido. Os videocasts constituem um dos fenómenos que tem registado um crescimento significativo nos últimos anos. Presentes em várias plataformas online, este formato poderá mostrar-se útil e trazer benefícios, tanto na ótica do criador de conteúdo – o podcaster, como a nível empresarial. A presente investigação parte da análise de dados obtidos por questionário online a 221 inquiridos portugueses, dos quais 97 preenchem os requisitos admitidos para o estudo – ser consumidor de videocasts. Através da teoria dos usos e gratificações aplicada aos videocasts, foram utilizados sete construtos que formularam as hipóteses de pesquisa e procuram dar resposta à questão de partida, que se prende com as gratificações retiradas dos consumidores de videocasts. Os resultados apontam para gratificações também apuradas em outros formatos de media e discutem as características diferenciadoras que o videocast tem.por
dc.language.isoengpor
dc.rightsrestrictedAccesspor
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/por
dc.subjectPodcastspor
dc.subjectVideocastspor
dc.subjectUses and gratificationspor
dc.subjectUsos e gratificaçõespor
dc.titleA perspective on uses and gratifications of videocastspor
dc.typemasterThesispor
dc.peerreviewedyespor
dc.identifier.tid203220641por
dc.subject.fosDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestãopor
thesis.degree.nameMestrado em Marketingpor
dc.date.embargo2025-12-22-
dc.subject.jelM31por
dc.subject.jel1M Business administration and business economics - Marketing - Accounting - Personnel economicspor
thesis.degree.departmentDepartamento de Marketing, Operações e Gestão Geralpor
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