Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/2688
Author(s): | Ferreira, Maria |
Date: | Jun-2005 |
Title: | Educação e política em Angola: uma proposta de diferenciação social |
Number: | 7/8 |
Pages: | 105-124 |
ISSN: | 1645-3794 |
Keywords: | Sistema de ensino Escola Angola |
Abstract: | No presente texto pretende-se mostrar que a educação é um indicador válido quando se pretende
avaliar as transições políticas. Contudo, na investigação na qual se inclui o presente
texto, os objectivos são mais vastos, pretendendo-se igualmente demonstrar a importância da
educação para o desenvolvimento e chegar a uma tipologia das escolas em Angola. Na transição
política entre um sistema socialista e um sistema capitalista, as estratégias de acesso à educação
permitem distinguir diferentes classes sociais e diferentes realidades educacionais. A
sociedade reconhece que a educação é o principal veículo de mobilidade social pelo que as famílias
desenvolvem estratégias que lhes permitem resolver os seus problemas de educação. Through this text we would like to show that education is a strong and reliable item when political changes are being evaluated. However the goals of this investigation in which this text is included are larger. We would also like to show how important education is to the development of societies and to classify schools in Angola. During the political transition from a socialist system towards a capitalist one, the strategies designed to have access to education allow us to distinguish different social classes as well as different educational contexts. Society recognises that getting education is the main vehicle for social mobility, that's why families develop strategies which enables them to solve their educational problems. |
Peerreviewed: | Sim |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | CEI-RN - Artigos em revistas científicas nacionais com arbitragem científica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2004:05_7:8_5.pdf | 264,19 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.