Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/26504
Author(s): Kovalenko, Alina
Advisor: Dias, Álvaro
Mifsud, Alfred
de Jong, Anna
Date: 14-Oct-2022
Title: Shaping gastronomy experience: The case of food tourism in Ukraine
Reference: Kovalenko, A. (2022). Shaping gastronomy experience: The case of food tourism in Ukraine [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/26504
Keywords: Gastronomy experiences
Satisfaction
Destination brand image
Experiências gastronómicas
Satisfação
Imagem de marca do destino
Abstract: Gastronomy experiences are becoming a fundamental factor that influences a decision in choosing a travel destination as well as being crucial in shaping tourists` satisfaction regarding the overall travel experience. The aim of the study is to identify and explain the simultaneous impact of key factors that influence gastronomic experience and their impact on satisfaction with a trip and the destination's brand. These issues were addressed within the context of Ukraine as it is an overlooked area of academic research, an online survey was conducted, targeting domestic and international tourists. Structural equation modelling was used to assess and reveal proposed hypotheses in the model. The study contributed to the theoretical understanding of key factors that influence gastronomic experience and the relationship between food experience and its role in satisfaction and perceived destination brand. Moreover, the finding showed that past experience and prior knowledge have a positive influence on gastronomy while prior knowledge affects the perceived quality of cuisine and food activities in the destination. Linkages in the model were empirically supported by statistical analyses. The research simultaneously highlighted the importance of gastronomy to tourist destinations for positioning on international and domestic markets. The paper not only provides theoretical but also practical implications. The hospitality and tourism businesses benefit from acknowledging the importance of local food and the local food market. The findings of this study are also deemed to assist destination marketers who observe that tourists have become more demanding in search of unique experiences offered by destinations.
As experiências gastronómicas estão a tornar-se um factor fundamental que influencia uma decisão na escolha de um destino de viagem, bem como a sua importância crucial para moldar a satisfação dos turistas relativamente à experiência global de viagem. O objectivo do estudo é explicar o impacto simultâneo de factores-chave que têm influência na experiência gastronómica e o seu impacto na satisfação com a viagem e a marca do destino. Estas questões foram abordadas no contexto da Ucrânia,por ser uma área negligenciada de pesquisa acadêmica, foi realizada uma pesquisa online, direcionada a turistas nacionais e internacionais, foi realizado um inquérito em linha, dirigido aos turistas nacionais e internacionais. Foi utilizada a modelação de equações estruturais para avaliar e revelar as hipóteses propostas no modelo. O estudo contribuiu para a compreensão teórica de factores-chave que aumentam a experiência gastronómica memorável e a relação entre a experiência alimentar e o seu papel na satisfação e percepção da marca do destino. As ligações no modelo foram empiricamente apoiadas por análises estatísticas. A investigação salientou simultaneamente a importância da gastronomia para destinos turísticos para o posicionamento nos mercados internacionais e nacionais. O estudo não só fornece implicações teóricas mas também práticas. As empresas de hotelaria e turismo beneficiam do reconhecimento da importância da alimentação local e do mercado alimentar local. Os resultados deste estudo são também importantes para o marketing do destino, considerando que os turistas se tornaram mais exigentes na procura de experiências únicas.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Erasmus Mundus em Desenvolvimento de Turismo e Cultura
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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