Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/26265
Author(s): Papadopoulou-Melea, Eleni
Advisor: Santos, Maria Conceição
Gauci, Ritienne
Date: 27-Sep-2021
Title: Film festivals towards a hybrid form: Challenges and opportunities
Reference: Papadopoulou-Melea, E. (2021). Film festivals towards a hybrid form: Challenges and opportunities [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/26265
Keywords: Film festival
Inovação Innovation
Tecnologia digital -- Digital technology
Hybrid event
Crise -- Crisis
COVID-19
Festival de cinema
Evento híbrido
Abstract: Beginning after WWII film festivals have created their own network and ecosystem and they have proved themselves as vital nodes of the film industry. Although the systematic academic research on film festivals is at its early stage, the crisis of covid-19 posed new challenges to both organizers and researchers. The aim of this study is to document the reactions of festival organizers to that crisis, identify how digital technology contributed to that process and recognize factors that affect the process. Also, attention has been paid to the influence that hybrid form had on the film festival product, thus the atmosphere and the experience of a film festival. To answer these questions, six in-depth interviews with festival organizers were conducted. These organizers are involved in the management of seven different festivals, which also have been analysed through secondary data. The analysis has shown that internal factors had a significant influence on organizers reaction to the crisis, while external factors also determined to a high degree the strategy that festivals will follow. The necessity of digital technology introduction and hybridity in festivals’ delivery didn’t extinguish the festival atmosphere but created a different one. The study suggests that there are positive ramifications and opportunities of the hybrid form but, while the crisis is ongoing, it is yet to find out how the film festival industry will use the new know-how in a post-covid era.
Após a 2ª Guerra Mundial, os festivais de films criaram-se e ao seu próprio network e ecosistema, demostrando serem um núcle vital da indústria de films. Embora a investigação relativa aos festivais de films esteja ainda numa fase embrionária, a crise do covid-19 trouxe novos desafios tanto a organizadores como a investigadores.Este estudo visa analisar as reacções dos organizadores dos festivais de filmes à crise Covid-19, identificando como a tecnologia digital contribuiu para este processo e quais os factores determinantes. Ainda, foi dada atenção à influência do formato híbrido no produto festival de filme, nomeadamente na atmosfera e experiência do festival. Para responder a estas questões de pesquisa, realizaram-se seis entrevistas em profundidade com os organizadores. Estes geriram sete diferentes festivais, cuja informação secundária foi também complementarmente analisada. A análise demonstrou que os factores internos influenciaram a reação dos organizadores à crise pandémica, enquanto os factores externos também determinaram fortemente a estratégia a seguir pelo festival. A necessidade de ter tecnologia digital e a forma híbrida da prestação do serviço não eliminaram a atmosfera do festival, mas criaram uma outra diferente. O estudo sugere que há ramificações positivas e oportunidades pelo formato híbrido, mas, enquanto a crise persiste, é, contudo, preciso perceber como o sector de festivais de filmes usará o novo know-how na era post-covid.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Erasmus Mundus em Desenvolvimento de Turismo e Cultura
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_eleni_papadopoulou_melea.pdf772,02 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.