Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10071/26258
Autoria: Espino Mendoza, Sandra
Orientação: Bilro, Ricardo Godinho
Buttigieg, Noel
Data: 30-Set-2021
Título próprio: How to propel domestic tourism activity in an industrial city through wine tourism: A project based in the state of Aguascalientes, Mexico
Referência bibliográfica: Espino Mendoza, S. (2021). How to propel domestic tourism activity in an industrial city through wine tourism: A project based in the state of Aguascalientes, Mexico [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/26258
Palavras-chave: Wine tourism
Beverage tourism
Gastronomic tourism
Food and wine
Destination management
Wine route
Wine tourism motivations
Enoturismo
Turismo de bebidas
Turismo gastronómico
Alimentação e vinhos
Gestão de destinos
Rota do vinho
Motivações do enoturismo
Resumo: It is widely known that wine cellars are among the most appealing destinations for tourists, especially when visiting a European country. However, vineyard visitation is not an isolated popular tourism activity when it comes to New World countries. Although some research developed in Australia and Argentina have demonstrated an increment in wine tourism demand, this type of tourism is still an under-investigated economic activity in Mexico. Thus, this project aims to investigate if wine tourism could be a viable attraction to propel tourism activity in an industrial city, its potential as a booming market in the country, and its possible enhancements. To analyse this premise, the state of Aguascalientes, Mexico, was taken as the case study destination due to its scarcity of tourism activity, its long-standing wine-producing tradition, and its developing wine route. Secondary data from the literature review and primary data gathered from a focus group were analysed to prove this theory. The qualitative and quantitative information obtained revealed that wine tourism is appealing enough for tourists to visit an industrial destination under the proper conditions. Furthermore, it was possible to develop specific managerial and marketing recommendations for the wine tourism sector in Aguascalientes to make it a competitive wine tourism destination in the country, presenting it as an introductory wine tourism destination for wine-novice tourists.
É amplamente reconhecido que as caves de vinho estão entre os destinos mais atraentes para os turistas, principalmente quando se visita um país europeu. No entanto, a visita de vinhedos não é uma atividade de turismo popular quando nos referimos a países do Novo Mundo. Embora algumas investigações desenvolvidas na Austrália e na Argentina tenham demonstrado um incremento na procura do enoturismo, este tipo de turismo ainda é uma atividade económica pouco investigada no México. Assim, este projeto visa investigar se o enoturismo poderia ser um atrativo viável para impulsionar a atividade turística de uma cidade industrial no México, utilizando o seu potencial para dinamizar este mercado em expansão. Para analisar esta questão relativamente ao estado de Aguascalientes, México, decidimos elaborar este projecto para estudar a atividade turística na região, e aliá-la à sua longa tradição vitivinícola e à sua rota do vinho em desenvolvimento. Utilizámos dados secundários através da revisão da literatura existente e dados primários que recolhemos através de um focus group para desenvolver este projecto e sustentar a nossa proposta. A informação qualitativa e quantitativa obtida revelou que o enoturismo é suficientemente apelativo para o turista visitar um destino industrial quando existam condições adequadas. Além disso, foi possível desenvolver recomendações especificas para gestores e marketers envolvidos na dinamização do setor do enoturismo em Aguascalientes, com o objectivo de o tornar um destino de enoturismo competitivo no país, apresentando-o como um destino introdutório ao enoturismo para novos enoturistas.
Designação do Departamento: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Designação do grau: Mestrado em Erasmus Mundus em Desenvolvimento de Turismo e Cultura
Arbitragem científica: yes
Acesso: Acesso Aberto
Aparece nas coleções:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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