Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/2528
acessibilidade
Title: Gestão de carreira: capital social e expectativas de carreira de estudantes de ascendência africana
Authors: Almeida, Leida Solange Mendes
Orientador: Duarte, Henrique
Keywords: redes sociais
meio social
minorias
expectativas
Social network
social background
minorities
expectations
Issue Date: 23-Mar-2011
Citation: ALMEIDA, Leida Solange Mendes - Gestão de carreira: capital social e expectativas de carreira de estudantes de ascendência africana [Em linha]. Lisboa: ISCTE, 2009. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/2528>.
Abstract: Segundo a literatura, as condições sociais e culturais exercem grandes influências no processo de escolha de carreira. Por outro lado, o capital social pode ser um excelente recurso para conseguir boas oportunidades de emprego no mercado de trabalho. A presente investigação procura estudar o impacto dos antecedentes sociais e do capital social sob as expectativas de carreira de jovens universitários de ascendência africana. A recolha dos dados foi feita através da aplicação de um questionário a vários alunos do ensino superior de várias universidades portuguesas (públicas e privadas), a fim de medir as seguintes variáveis: a auto-eficácia escolar, a instrumentalidade escolar, o locus de controlo, a instrumentalidade no trabalho, a expectativa face ao trabalho, e o capital social. A amostra é constituída por 150 estudantes, 82 do sexo feminino e 66 do sexo masculino, com idades compreendidas entre os 19 e os 44 anos, e 102 estudantes com pais de nacionalidade portuguesa e 45 com pais de nacionalidade africana. Mostram os resultados do presente estudo que a pertença a uma rede social com bons recursos e prestadora de apoio faz desenvolver menos expectativas de dimensões extrínsecas nos estudantes no início de carreira. Ainda, de acordo com os resultados, sabe-se que os estudantes universitários de ascendência africana desenvolvem atitudes mais positivas face à escola e desenvolvem mais expectativas de dimensões extrínsecas face ao trabalho.
According to literature, the social and cultural conditions exert great influences in the process of career choice. On the other hand, the social capital may be a great resource to achieve good job opportunities in labour market. The research aims to study the impact of social background and social capital on the career expectations of university students of African descent. The collection of data was performed by applying a questionnaire to several students from higher education in several Portuguese universities (public and private) in order to measure the following variables: academic self-efficacy, school instrumentality, the locus of control, the instrumentality at work, the expectation towards work, and social capital. The sample consists of 150 students, 82 females and 66 males, aged between 19 and 44, and 102 students with parents of Portuguese nationality and 45 with parents of African nationality. The results of this study shows that the membership of a social networking with good resources and a provider of support develops less expectations of extrinsic dimensions in students in early career. Still, according to the results, it is known that the university students of African descent develop more positive attitudes toward school and develop more extrinsic dimension of expectations towards work.
URI: http://hdl.handle.net/10071/2528
Designation: Mestrado em Gestão de Recursos Humanos
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Tese Original.pdf464.92 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.