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http://hdl.handle.net/10071/24125
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Title: The effect of nostalgia on pride, and intention to watch games from the Portuguese "3 big" football teams, after the Covid-19 pandemic
Authors: Montez, Afonso Costa
Orientador: Fernandes, Alexandra Etelvina
Keywords: COVID-19
Football
Marketing
Nostalgia
Pride
Covid-19
Futebol
Nostalgia
Orgulho
Issue Date: 14-Dec-2021
Citation: Montez, A. C. (2021). The effect of nostalgia on pride, and intention to watch games from the Portuguese "3 big" football teams, after the Covid-19 pandemic [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/24125
Abstract: The effect of nostalgia in people is not a recent marketing subject, however it has only been applied to sport events in the last years. On the other hand, in 2020, the Covid-19 pandemic emerged and completely changed everyone’s lives. The aim of this research is to understand the effect of nostalgia on pride and intention to come back to watch games at the stadium from the Portuguese "big 3" football clubs, after the pandemic. In order to achieve the research objectives, hypotheses were formulated and a quantitative method was chosen. Based on other studies, a questionnaire was elaborated and shared online to collect answers from Portuguese football and 188 responses were considered to the analysis. Recurring to this objective, thinking about nostalgic-marketing, it was possible to identify the association between nostalgia, pride and the intention to come back to the stadiums after the pandemic. The results indicate that the Portuguese football fans want to return to the stadiums to watch their favorite football team again. The results confirmed the previous studies in this area and show that there is statistical evidence that nostalgia positively impacts pride and intention to come back to football stadiums, after the Covid-19 pandemic. Also, results show that there is statistical evidence that pride, as a mediator, positively impacts the intention to come back to football stadiums, after the Covid-19 pandemic. Increasing the nostalgia effect, results on increasing pride, which in turn influences the intention to return to the stadiums.
O efeito da nostalgia nas pessoas não é uma disciplina recente do marketing. Ainda assim, tem sido aplicado a eventos desportivos nos últimos anos. Por outro lado, em 2020 emergiu a pandemia causada pela doença Covid-19 e alterou completamente a vida das pessoas. O objetivo do presente estudo é entender o efeito da nostalgia no orgulho e na intenção de voltar aos estádios dos "3 grandes" do futebol português, depois da pandemia. Para atingir os objetivos do estudo, foram formuladas as hipóteses e optou-se por um método quantitativo. Com base noutros estudos, foi elaborado um questionário e partilhado online para recolher respostas dos adeptos portugueses, sendo que foram consideradas para a análise 188 respostas. Recorrendo a este objetivo, tendo em conta o marketing nostálgico, foi possível identificar a associação entre nostalgia, orgulho e intenção de voltar aos estádios após a pandemia. Os resultados do questionário indicam que os adeptos portugueses querem regressar aos estádios para voltar a ver a sua equipa de futebol preferida. Os resultados confirmaram os estudos anteriores nesta área e mostram que há evidências estatísticas de que a nostalgia impacta positivamente o orgulho e a intenção de voltar aos estádios de futebol, após a pandemia. Além disso, os resultados mostram que há evidências estatísticas de que o orgulho, enquanto mediador, impacta positivamente a intenção de voltar aos estádios de futebol, após a pandemia. Aumentar o sentimento de nostalgia, resulta no aumento de orgulho sentido pelos adeptos, o que influencia a intenção de regressar aos estádios.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/24125
Thesis identifier: 202834638
Designation: Mestrado em Gestão
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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