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http://hdl.handle.net/10071/22978
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Title: Attracting and retaining employees as a small enterprise: case study about ManWinWin company
Authors: Meirelles, Maria Leonor
Orientador: Costa, Patrícia
Keywords: Human resources management
Job design theory
Work engagement
Compensation
Small enterprise
Gestão de recursos humanos
Teoria da conceção de empregos
Envolvimento no trabalho
Remuneração do trabalho
PME Pequenas e Médias Empresas
Issue Date: 15-Jul-2021
Citation: Meirelles, M. L. (2021). Attracting and retaining employees as a small enterprise: case study about ManWinWin company [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/22978
Abstract: The durability and success of businesses depend on the quality of their workforce and rely on the challenge to attract and recruit talent in a business change and technology-driven era. New joiners (millennials especially) give more relevance to work-life balance, career opportunities, learning through training, workshops, coaching, and a competitive salary (PWC, 2011). The scope of the case study is to see how ManWinWin, a small Portuguese enterprise that only can pay below average, is attracting and retaining its employees. This case study was based on Yin (2003) methodology. Therefore, we used four sources of information: interviews, documents, questionnaires, and direct observation converging in a triangulation way. They converged in four main topics: employer branding, culture, motivation and benefits. Our sample was the entire company employed at the time (thirteen employees and four managers). The researcher interviewed the employees, then a quantitative questionnaire was asked to be filled, which adds quantitative information. Qualitative outcomes were analysed according to the template analysis of King (2012) through categories and subcategories, and quantitative results were analysed by descriptive statistics using SPSS. The main findings are that managers feel that ManWinWin employees are much more motivated than they revealed in the answers. However, the study concluded that their intention to leave was very low, proposing that the benefits used for motivating employees may be effective. Nonetheless, there is room for improvement. The last section of this study focuses on what can ManWinWin do to enhance the positive aspects of our findings and tackle the negative ones.
A durabilidade e o sucesso das empresas dependem da qualidade da sua força de trabalho e dependem do desafio de atrair e recrutar talentos numa era de mudança empresarial e de tecnologia. Os novos colaboradores (especialmente os millenials) dão maior relevância a temas como o equilíbrio entre a vida profissional e familiar, oportunidades de carreira, formação, workshops e coaching, e ter um salário competitivo (PWC, 2011). O âmbito deste estudo de caso é ver como a ManWinWin, uma pequena empresa está a atrair e a reter os seus empregados mesmo só podendo pagar abaixo da média. Este estudo de caso foi baseado na metodologia Yin (2003), pelo que utilizámos quatro fontes de informação: entrevistas, documentos, questionário e observação direta convergindo de forma triangular, relativamente a quatro tópicos principais: Employer branding, cultura, motivação e benefícios. A amostra foi toda a empresa empregada na altura (treze empregados e quatro gestores). Os empregados foram entrevistados e depois foi preenchido um questionário. Os resultados qualitativos foram analisados de acordo com a análise do modelo de King (2012) através de categorias e subcategorias e os resultados quantitativos foram analisados através de estatísticas descritivas utilizando o SPSS. As principais conclusões são que os gestores sentem que os funcionários da ManWinWin estão mais motivados do que os próprios revelaram. No entanto, o estudo concluiu que a sua intenção de sair da empresa é muito baixa. O que pode sugerir que os benefícios utilizados para motivar os trabalhadores possam estar a ser eficazes. No entanto, há margem para melhorias, e a última secção deste estudo centra-se no que a ManWinWin pode fazer para melhorar os aspetos positivos das nossas conclusões e enfrentar os negativos.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/22978
Thesis identifier: 202746410
Designation: Mestrado em Gestão de Recursos Humanos e Consultadoria Organizacional
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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