Skip navigation
User training | Reference and search service

Library catalog

EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/22115
acessibilidade
Title: Systemic Lisbon battery: definição de problema, requisitos e solução
Authors: Abril, Tiago Manuel da Costa Silva
Orientador: Henriques, Telmo António
Oliveira, Jorge Gaspar
Keywords: Modelo de processos
Focus groups
Vitual reality
Validade ecológica
Treino cognitivo
Process model
Design science research
Ecological validity
Cognitive training
Issue Date: 17-Dec-2020
Citation: ABRIL, Tiago Manuel da Costa Silva - Systemic Lisbon battery: definição de problema, requisitos e solução [Em linha]. Lisboa: Iscte, 2020. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/22115>.
Abstract: A presente investigação assume um caracter experimental e longitudinal, que visou o levantamento e resolução de problemas da Systemic Lisbon Battery, com recurso a um processo Design Science Research com Focus Groups. Foram constituídas duas equipas para grupos focais, uma com utilizadores e outra com a totalidade da equipa técnica, as quais assumiram uma relação interativa ao longo do processo, que englobou uma sessão de Definição de Problema, uma de Definição de Requisitos, uma de Definição da Solução e uma de Avaliação do Artefacto. O primeiro pacote da solução apresentada foi, posteriormente, desenvolvido e a sua eficácia testada com uma amostra de utilizadores com neuropatologia. Para a inerente avaliação, anterior e posterior à intervenção, utilizou-se, tanto num grupo experimental como num grupo de controlo, o Montreal Cognitive Assessment e a Frontal Assessment Battery. Os resultados sugerem que o processo de Design Science Research com Focus Groups permitiu alcançar grande consenso, quer à utilidade do processo, quer face à solução encontrada para a Systemic Lisbon Battery. Ao nível desta solução, identifica-se um levantamento de problemas e respostas aos mesmos, destacando a validade ecológica adjacente na sua abordagem function-led, e a relevância de Virtual Reality e de NonPlayer Characters ao nível do treino cognitivo, com possibilidade de extensão, mediante tranposição adaptada, a outros âmbitos e contextos.
The present investigation assumes an experimental and longitudinal character, which aimed at surveying and solving Systemic Lisbon Battery problems, using a Design Science Research process with Focus Groups. Two teams were created for Focus Groups, one with users and the other with the entire technical team, who assumed an interactive relationship throughout the process, this included several sessions: Problem Definition, Requirements Definition, Solution Definition and Artifact Evaluation. The first package of the introduced solution was subsequently developed, and its effectiveness tested with a sample of users with neuropathology. For the inherent evaluation, before and after the intervention, the Montreal Cognitive Assessment and the Frontal Assessment Battery were used in both experimental and control groups Results suggest that the Design Science Research process with Focus Groups allowed greater consensus to be reached, both in terms of the usefulness of the process and in view of the solution found for the Systemic Lisbon Battery. A set of problems and responses to them is identified, at the solution level, highlighting the adjacent ecological validity in its function-led approach, and the relevance of Virtual Reality and Non-Player Characters in terms of cognitive training, with the possibility of extension, through adapted transposition, for other scopes and contexts.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/22115
Thesis identifier: 202628116
Designation: Mestrado em Gestão de Sistemas de Informação
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Master_Tiago_Silva_Abril.pdf2.52 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.