Skip navigation
User training | Reference and search service

Library catalog

Integrated Search
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/21851
acessibilidade
Title: Perceptions of secondary school teachers on the use of collaborative tools
Authors: Nunes, Maria do Mar Proença Duarte de Sampaio
Orientador: Oliveira, Abílio
Keywords: Collaborative tools
Teachers
Technology
ICT
Education
Ferramentas colaborativas
Comunicação
TIC -- Tecnologias da informação e comunicação
Ensino
Aprendizagem -- Learning
Professores do ensino secundário
Issue Date: 2-Dec-2020
Citation: NUNES, Maria do Mar Proença Duarte de Sampaio - Perceptions of secondary school teachers on the use of collaborative tools [Em linha]. Lisboa: Iscte, 2020. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/21851>.
Abstract: Technology has changed many aspects of life in society, playing a key role in the lives of individuals, and having profound impacts on how we relate to our peers and the way we educate younger people. Collaborative tools have broken the barriers of time and space, allowing individuals to collaborate without these constraints. There are numerous advantages in the use of these tools in secondary education both in the immediate and future lives of students. Thus, emerges the question: What is teachers' perception of collaborative tools and what role do they play in the teaching-learning process, in the transmission of knowledge and in education? In this paper, the state of the art is addressed in relation to collaborative tools in schools, the advantages and possible deterrents to the use of this type of tools from the perspective of teachers are explored. In order to collect the opinions and perceptions of teachers, a questionnaire was elaborated based on the analysis of the literature, previous studies and experience of researchers. Results highlighted that teachers recognize the benefits of these tools but, at the same time, there are factors that function as limitations to their use. In fact, collaborative tools and ICT are still not well explored by teachers in the context of their work.
A tecnologia veio mudar muitos aspetos da vida em sociedade, desempenhando um papel fundamental na vida dos indivíduos, tendo impactos profundos na forma como nos relacionamos com os nossos pares e na forma como educamos os mais jovens. As ferramentas colaborativas vieram quebrar as barreiras do tempo e espaço, permitindo aos indivíduos comunicar e colaborar sem fronteiras. Existem inúmeras vantagens na utilização destas ferramentas no ensino secundário, no imediato e na vida futura dos alunos. Assim surgiu pergunta: Qual a perceção dos professores acerca das ferramentas colaborativas e qual o papel que estas têm no processo de ensino-aprendizagem, na transmissão de conhecimentos e na educação? Começa-se por abordar o estado da arte relativamente às ferramentas colaborativas nas escolas, explorando as vantagens e possíveis entraves da sua utilização, na perspetiva dos professores. Para conhecer as suas opiniões, foi elaborado um questionário com base na revisão teórica, estudos anteriores e experiência dos investigadores. Constata-se pelos resultados obtidos que os professores reconhecem os benefícios destas ferramentas. Porém, alguns fatores funcionam como dissuasores da utilização das mesmas, e estas até à recente situação criada com o Covid19, eram pouco usadas pelos docentes no contexto profissional.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/21851
Thesis identifier: 202555836
Designation: Mestrado em Informática e Gestão
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Master_Maria_Sampaio_Nunes.pdf16.65 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.