Skip navigation
User training | Reference and search service

Library catalog

EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/21448
acessibilidade
Title: The impact of artificial intelligence on innovation management: a case study of Aveiro region
Authors: Correia, Maria João Maia
Orientador: Matos, Florinda Maria Carreira Neto
Keywords: Innovation management
Artificial intelligence
Portuguese companies
Gestão de inovação
Inteligência artificial
Empresas Portuguesas
Issue Date: 18-Dec-2020
Citation: CORREIA, Maria João Maia - The impact of artificial intelligence on innovation management: a case study of Aveiro region [Em linha]. Lisboa: Iscte, 2020. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/21448>.
Abstract: In a highly globalized and competitive marketplace, companies have started to bet more on innovation as a source of competitive advantage. Innovation is no longer an isolated and residual agent, but a crucial mindset that should be embedded in all workers and all activities of a company, as innovation has the potential to improve not only an organization's performance but also employees’ well-being and working conditions. Artificial Intelligence is no longer science fiction, but a reality present in the value chain of companies. The purpose of this research is to understand how AI systems are impacting innovation management processes within companies. The analysis methodology is based on a qualitative study supported by interviews directed to a sample of 5 companies based in Aveiro region. The results obtained led to the conclusion that Artificial Intelligence is being progressively included in firms’ activities, changing the way how managers develop solutions and innovation management processes. AI systems are also raising the awareness of improving some of the most important indicators of an innovative economy such as: productivity; qualification; cooperation; entrepreneurial mindset and stakeholder’s satisfaction.
No mundo altamente globalizado em que vivemos, as empresas apostam cada vez mais na inovação como uma estratégia para aumentar a competitividade. A Inovação não é mais um agente residual e isolado, mas considerada um mindset que deve ser incutida em todos os trabalhadores e todas as atividades de uma empresa, pois a inovação tem o potencial de melhorar não só a performance da empresa, mas também as condições de trabalho. A Inteligência Artificial já não é ficção científica, mas sim realidade presente na cadeia de valor das empresas. O propósito desta pesquisa é perceber como é que os sistemas de inteligência artificial estão a influenciar os processos de gestão de inovação das empresas. A metodologia de análise baseia-se num estudo de caso qualitativo e está suportada em entrevistas aplicadas a uma amostra de 5 empresas, localizadas na região de Aveiro. Os resultados obtidos permitiram concluir que a Inteligência Artificial está progressivamente a ser incluída nas diversas atividades das empresas, alterando a forma como os gestores desenvolvem soluções e formulam os processos de gestão de inovação. A Inteligência Artificial está também a ter o papel de consciencializar para a necessidade de melhorar alguns dos mais importantes indicadores de uma economia inovadora como a produtividade, a qualificação, a cooperação, forma de pensar inovadora e bem-estar dos trabalhadores e consumidores.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/21448
Thesis identifier: 202571343
Designation: Mestrado em Gestão de Empresas
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
master_maria_maia_correia.pdf4.22 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.