Skip navigation
User training | Reference and search service

Library catalog

EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/21047
acessibilidade
Title: A institucionalização de crianças/jovens e o seu desempenho escolar
Authors: Mateus, Mariana Medroa
Orientador: Pena, Maria João
Seabra, Teresa
Keywords: Criança/jovem institucionalizada
Institucionalização
Sucesso-escolar
Acolhimento
CAT
Institutionalized child/youth
Institutionalization
Academic success
Foster care
Issue Date: 4-Nov-2020
Citation: Mateus, M. M. (2020). A institucionalização de crianças/jovens e o seu desempenho escolar [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/21047
Abstract: Em Portugal, a institucionalização de crianças/jovens é a última medida de proteção de crianças/jovens quando estas se encontram em situação de perigo, sendo que a principal razão deste processo é a negligência. As crianças/jovens institucionalizadas contam com uma equipa multidisciplinar que intervém perante as necessidades apresentadas pelas crianças/jovens, de forma a permitir um desenvolvimento pleno das mesmas a nível do bem-estar físico, psíquico, social e educacional. A escola é um fator essencial na vida destas crianças/jovens devido à natureza protetora que a formação escolar assume na vida delas. Este estudo aborda o tema da Institucionalização de crianças/jovens e o seu Desempenho Escolar, tendo como objetivo conhecer as práticas e as representações dos profissionais da instituição de acolhimento residencial na promoção do sucesso escolar destas crianças/jovens. A investigação baseia-se em dois eixos centrais, a institucionalização e o sucesso escolar. Enquadra-se num paradigma qualitativo e a técnica de recolha de dados é a entrevista diretiva aos técnicos do Centro de Acolhimento Temporário (CAT) e aos professores titulares de turma / diretores de turma do Agrupamento de Escolas frequentado pelas crianças/jovens institucionalizados. Derivado às histórias de vida das crianças/jovens institucionalizadas, a parte emocional das mesmas encontra-se bastante fragilizada sendo este um fator que prejudica o desempenho escolar das mesmas. Assim, é fundamental existir algumas medidas que visam promover o sucesso escolar destas crianças/jovens, sendo estas, a articulação entre o CAT e a escola, a participação em atividades extracurriculares e o acompanhamento realizado pela educadora no CAT e por técnicos da área social.
In Portugal, the institutionalization of children / young people is the last measure of protection when they are in danger, negligence as being the main reason for this process. Institutionalized children / young people can rely on a multidisciplinary team that will intervene taking into account their needs, in order to allow their full development, in terms of physical, psychological, social and educational level. The school assumes itself as an essential factor in their lives due to the protective nature that school education assumes. This study addresses the issue Institutionalized of children/young people and their school performance, being its main goal knowing the practices and representations of professionals from the residential institution in promoting the academic success of institutionalized children / young people. This research is based on two central axes, institutionalization and academic success. It is framed in a qualitative paradigm and the data collection technique is the directive interview to the technicians of the Foster Care Center (CAT) and to the class teachers of the School Group attended by these institutionalized children / young people. Derived from the life histories that institutionalized children / young people present, their emotional part is quite fragile and this is a factor that consequently impairs their school success. Thus, it is essential to have some measures that aim to promote the school success of this population, namely, the articulation between CAT and the school, participation in extracurricular activities and the monitoring carried out by the CAT educator and by social technicians.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/21047
Thesis identifier: 202555771
Designation: Mestrado em Educação e Sociedade
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
master_mariana_medroa_mateus.pdf438.58 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.