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http://hdl.handle.net/10071/20956
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Title: The corporate social responsability: focusing on consulting/advisory, banking and retail business sectors
Authors: Pereira, Patrícia Alexandra Justino
Orientador: Lucas, Nuno de Dion Moniz da Cunha
Keywords: Corporate social responsibility
Decisions of managers
Workers’ opinion
The impact of CSR actions
Responsabilidade social corporativa
Decisão dos gestores
Opinião dos trabalhadores
Impacto de práticas de RSC
Issue Date: 3-Mar-2020
Citation: PEREIRA, Patrícia Alexandra Justino - The corporate social responsability: focusing on consulting/advisory, banking and retail business sectors [Em linha]. Lisboa: Iscte, 2019. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/20956>.
Abstract: The Corporate Social Responsibility (CSR) theme has increasingly debated, reaching greater relevance in the society in which we are living. This thematic is frequently present in the policies and decisions of managers in the organizations they are leading, namely in the three main dimensions, economic, social, and environmental, due to the change and demands that society imposes. However, there is still a devaluation of workers' opinions regarding the implementation of CSR policies by managers who oversee decision making. In that way, this study was based on a literature review to understand the critics’ opinions of this theme. Then, a survey was applied to workers who currently are working in consulting companies, in the banking area, or retail companies, and the data was submitted to quantitative treatment. The focal objective of this survey was to understand the importance that workers give to the practice of CSR policies and what impact these actions would have on the organization by employees’ perspective. The results indicated that the employees, regardless of the industry which they are working for, considered that the implementation of good CSR policies is an added value for the employee if they are consistent with his needs. Regarding questions related to the impact of these practices would have on the organization, all respondents agree that the implementation of these policies can meet the needs of workers and maximize the reputation of the organization. Still, around 91% of the respondents acknowledge that good CSR practices could improve companies' financial performance and profitability by providing quality goods and services.
O tema da Responsabilidade Social Corporativa (RSC) é cada vez mais debatido, ganhando maior relevância na sociedade em que vivemos. Esta temática está progressivamente mais presente nas políticas e decisões dos gestores, nomeadamente nas três principais dimensões, económica, social e ambiental, devido à mudança e exigências que a sociedade impõe. Contudo, verifica-se ainda a desvalorização da opinião dos trabalhadores em relação à implementação de políticas de RSC por parte dos gestores. Neste sentido, este estudo teve por base uma revisão da literatura de modo a ser percebida a opinião dos críticos desta temática. De seguida, foi aplicado um questionário a trabalhadores que atualmente desempenham funções em empresas de Consultoria, na área da Banca ou que trabalham em empresas de Retalho, cujos dados foram submetidos a um tratamento quantitativo. O principal objetivo deste inquérito foi perceber a importância que os trabalhadores dão à prática de políticas de RSC e qual seria o impacto que estas ações teriam na organização, na perspectiva dos colaboradores. Os resultados indicaram que os trabalhadores, independentemente do ramo de atividade, consideraram que a implementação de boas políticas de RSC são uma mais-valia para o próprio, caso estas sejam coerentes com as suas necessidades. De acordo com as questões relativas ao impacto que estas práticas teriam na organização, a totalidade dos inqueridos concorda que a implementação destas políticas podem satisfazer as suas necessidades e maximizar a reputação da organização, e ainda cerca de 91% dos inquiridos reconhece que boas práticas podem melhorar o desempenho financeiro e a lucratividade das empresas, fornecendo bens e serviços de qualidade.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/20956
Thesis identifier: 202545695
Designation: Mestrado em Gestão
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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