Skip navigation
User training | Reference and search service

Library catalog

EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/20949
acessibilidade
Title: Criar-te: criatividade ao longo da vida: um projeto de educação não formal
Authors: Cid, Joana Maria Pinto Leite Varela
Orientador: Mateus, Sandra
Martins, Filipe
Keywords: Criatividade
Educação não-formal
Competências
Trabalho de projeto
Creativity
Non-formal education
Competencies
Project
Issue Date: 12-Nov-2020
Citation: CID, Joana Maria Pinto Leite Varela - Criar-te: criatividade ao longo da vida: um projeto de educação não formal [Em linha]. Lisboa: Iscte, 2020. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/20949>.
Abstract: Este Trabalho de Projeto insere-se no âmbito do Mestrado em Educação e Sociedade, do ISCTE-IUL, e pretende ser uma proposta, devidamente justificada, de uma oferta de educação não formal que promova e incentive a criatividade. Através da metodologia de projeto, este formato empreende as dinâmicas da aprendizagem experiencial e procura servir de ponto de partida para a vivência da criatividade ao longo da vida. Desenha-se, assim, uma oferta educativa centrada no indivíduo que, pretende demonstrar o carácter adaptável e ilimitado de criatividade em todas as vidas. Os dados recolhidos no diagnóstico, realizado com recurso a uma metodologia mista com técnicas quantitativas e qualitativas, permitem compreender que as instituições e os indivíduos inquiridos entendem o seu investimento na competência da criatividade numa proporção maior do que na realidade o é; e que a criatividade e as competências criativas estão pouco presentes nas aprendizagens ao longo da vida. Na realidade os dados dão a entender que a criatividade é do domínio da educação formal e, na maioria das vezes, destinada à faixa etária da infância. Existe uma lacuna de criatividade no domínio da educação não formal e o presente Trabalho de Projeto pretende representar uma solução. Assim, o projeto CRIAR-TE propõe um ciclo de sessões previamente estruturadas que tencionam originar contextos de aprendizagem participados, interculturais, intergeracionais e interdisciplinares.
This Project Work falls within the scope of the Masters in Education and Society, from ISCTE-IUL, and aims to be a proposal, duly justified, for a non-formal education offer that promotes and encourages creativity. Through the project methodology, this format takes on the dynamics of experiential learning and seeks to serve as a starting point for the experience of creativity throughout life. Thus, an educational offer is designed to be centered on the individual, who intends to demonstrate the adaptable and unlimited character of creativity in all lives. The data collected in the diagnosis, carried out by using a mixed methodology with quantitative and qualitative techniques, allow us to understand that the surveyed institutions and individuals understand their investment in the competence of creativity in a greater proportion than in reality; and that creativity and creative skills are rarely present in lifelong learning. In reality, the data suggest that creativity is in the domain of formal education and most of the time it is aimed at the childhood age group. There is a creativity gap in the field of non-formal education and this Project Work aims to represent a solution. Thus, the CRIAR-TE project proposes a cycle of previously structured sessions that seek to originate participatory, intercultural, intergenerational and interdisciplinary learning contexts.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/20949
Thesis identifier: 202545202
Designation: Mestrado em Educação e Sociedade
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Master_Joana_Varela_Cid.pdf801.43 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.