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http://hdl.handle.net/10071/20782
Autoria: | Jonquière, Étienne |
Orientação: | Guerreiro, João Marques |
Data: | 25-Set-2020 |
Título próprio: | Investigating the role of eSport on the free to play business model: An analysis of league of legends economic success |
Referência bibliográfica: | Jonquière, É. (2020). Investigating the role of eSport on the free to play business model: An analysis of league of legends economic success [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/20782 |
Palavras-chave: | eSport Online games Free-to-play Adoption behaviour Virtual items Jogos gratuitos online Comportamento de adopção Itens virtuais |
Resumo: | ESport is a rising entertainment industry that has grown exponentially in the past decade.
Competitions broadcasted online make eSport appealing for a large audience of video game
enthusiasts, creating an opportunity for sponsorship deals. To this day, scholars have focused
their efforts on understanding which are the motivations for people to watch eSport, and only
scarce research has been made to measure how eSport consumption affects video game
consumption. Filling this literature gap is the first objective of this study. Free-to-play games
are a logical response to the shifts of the video game industry. A second objective is to
investigate the determinants of free-to-play games profitability: while being free, these games
generate their revenues through the sale of virtual items. League of Legends, a successful freeto-
play game and leading player in the eSport industry, was selected as the context of this study.
A quantitative questionnaire was distributed in eSport and League of Legends online
communities. A PLS-SEM analysis revealed two motivations to watch eSport, (1) knowledge
acquisition and (2) aesthetics. Such motivations drive the players’ perception of the game
enjoyability and ease of use, this study being the first to establish these links. The model also
confirms that customer loyalty predicts purchase intention of virtual items.
Findings carry implications for a wide range of eSport and video game industry stakeholders
and emphasize the importance of mentoring novices and rewarding the loyalty of existing
players. O eSport é uma indústria de entretenimento em ascensão que cresceu exponencialmente na última década. As competições transmitidas online tornam o eSport apelativo para uma grande audiência de entusiastas de videojogos, criando uma oportunidade para importantes patrocínios. Até hoje, as investigações têm-se focado na compreensão de quais são as motivações para as pessoas assistirem ao eSport, e foram feitos poucos estudos para medir como o consumo de eSport pode afetar o consumo de videojogos. O primeiro objetivo desta tese é preencher esta lacuna na literatura. Um segundo objetivo é investigar os determinantes da rentabilidade dos jogos free-to-play: jogos gratuitos que geram as suas receitas através da venda de itens virtuais. Com esse propósito, esta tese foca-se no caso do League of Legends, um jogo free-to-play bastante popular na indústria de eSport. Um questionário quantitativo aplicado nas comunidades online de eSport e League of Legends foi analisado utilizando equações estruturais PLS-SEM e revelou duas motivações para assistir ao eSport, (1) aquisição de conhecimento e (2) estética. Estas duas motivações impulsionam a perceção dos jogadores sobre a capacidade de utilização do jogo, sendo este estudo o primeiro a estabelecer estas ligações. O modelo confirma ainda que a fidelização do cliente prevê a intenção de compra de itens virtuais. As descobertas têm implicações para uma vasta gama de intervenientes da indústria de eSport e videojogos e enfatizam a importância de orientar os novos jogadores e recompensar a lealdade dos jogadores existentes. |
Designação do grau: | Mestrado em Gestão |
Arbitragem científica: | yes |
Acesso: | Acesso Aberto |
Aparece nas coleções: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Ficheiros deste registo:
Ficheiro | Descrição | Tamanho | Formato | |
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master_etienne_jean_jonquiere.pdf | 2,03 MB | Adobe PDF | Ver/Abrir |
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