Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/20719
Author(s): | Schick, Kira Marcia |
Advisor: | Garrido, Margarida Vaz Guerra, Rita Seibt, Beate |
Date: | 21-Jul-2020 |
Title: | Effects of language priming on national and European identification: A cross-national comparison |
Reference: | Schick, K. M. (2020). Effects of language priming on national and European identification: A cross-national comparison [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/20719 |
Keywords: | National identity European identity Priming National language Second language Identidade nacional Identidade europeia Língua nacional Segunda língua Psicologia social Linguística Língua portuguesa Língua alemã Comunidade europeia -- European community |
Abstract: | The present study examined whether language might serve as a prime of social identity across
two different samples (German and Portuguese). The main hypotheses advanced were that
priming with the national language (Portuguese or German) increases identification with the
nation while priming with a second language (i.e., English) increases identification with
Europe. Further, Portuguese participants were expected to score higher in national
identification than German participants, while no differences were expected in european
identification. In a 2x2 factorial design, German (n = 100) and Portuguese (n = 100) participants
were randomly assigned to the online questionnaire in either their national language or English.
National and european identity were assessed using Leach et al. (2008) Ingroup Identification
Scale, assessing self-investment and self-definition dimensions. Social identity complexity,
inclusion of other in self and a stereotype scale were also measured in the randomized language.
Results support the hypotheses regarding cross-national differences in national and similarities
in european identification. Hypotheses regarding language priming effects were overall not
supported. However, there was a significant interaction of nationality and language for Self-
Investment with Europe, with German participants showing higher scores when responding in
English than in German. Further, on Self-Definition with Europe, Portuguese participants
scored higher when responding in Portuguese than in English. Consequences and implications
for further research and applications are discussed. O presente estudo examinou se a língua poderia servir como um prime da identidade social em duas amostras distintas (Portugueses e Alemães). A hipótese principal foi que a ativação da língua nacional (Português ou Alemão) aumenta a identificação com o próprio país enquanto que a ativação de uma segunda língua (i.e., Inglês) aumenta a identificação com a Europa. Esperava-se ainda que os participantes portugueses obtivessem pontuações mais altas na identificação nacional que os participantes alemães, não se esperando diferenças na identificação europeia. Num design fatorial 2x2, participantes alemães (n = 100) e portugueses (n = 100) foram designados aleatoriamente ao questionário on-line na língua nacional ou em inglês. A identificação nacional e europeia foram avaliadas usando a ‘escala de identificação endogrupal’ de Leach et al. (2008) com as dimensões auto-investimento e auto-definição. Foram ainda recolhidas medidas da complexidade da identidade social, inclusão do outro no self e uma escala de estereótipos. Os resultados suportaram as hipóteses relativas às diferenças entre os dois países na identidade nacional e semelhanças na identidade europeia. As hipóteses relativas à ativação da língua não foram, de uma forma geral suportadas. Contudo, houve uma interação significativa de nacionalidade e língua para o auto-investimento com a Europa, com os participantes alemães mostrando pontuações mais altas na condição inglês vs a língua nacional. Além disso, na auto-definição com a Europa, só participantes portugueses obtiveram uma pontuação mais alta na língua nacional do que na língua inglesa. São discutidas as consequências, implicações para a investigação e aplicações futuras. |
Degree: | Mestrado em Erasmus Mundus em Psicologia da Mobilidade Global, Inclusão e Diversidade na Sociedade |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_kira_ marcia_schick.pdf | 1,44 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.