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dc.contributor.advisorMarques, Sibila Fernandes Magalhães-
dc.contributor.advisorAbrams, Dominic-
dc.contributor.authorMendonça, Joana Maria Simão-
dc.date.accessioned2020-06-08T14:58:37Z-
dc.date.available2020-06-08T14:58:37Z-
dc.date.issued2020-05-05-
dc.date.submitted2019-12-
dc.identifier.citationMendonça, J. M. S. (2019). What do children think about older persons?: Developmental pattern of explicit and implicit ageism across childhood [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/20497por
dc.identifier.isbn978-989-781-289-7-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10071/20497-
dc.description.abstractThe general aim of this work was to explore the development of ageism along childhood. The current literature presents mixed findings regarding children’s attitudes towards older persons, which have been attributed to the lack of uniformity of the measures used. In this regard, firstly, a literature review was carried out with a focus on the available measures to assess ageism in children (Chapter 2). Results showed that in studies using explicit measures positive attitudes regarding older persons are found, especially in older children. Conversely, in studies using implicit measures, results revealed more ageism. Based on these findings, two studies were conducted in Chapter 3 revealing that implicit and explicit ageism follow different developmental trends along childhood: in Study 1, preschoolers already revealed both implicit and explicit bias against older persons; in Study 2, while first and fourth graders revealed implicit ageism, fourth graders expressed less explicit bias than first graders. Based on these findings and in order to explore the specific content of ageing stereotypes held by children at different developmental stages, two qualitative studies – using interviews and the Human Figure Drawing method - were developed. Results proved to be aligned with the developmental pattern of ageism found in Chapter 3: while fourth graders expressed more positive attitudes regarding older persons and their future ageing self than first graders, a different pattern was found by means of drawings by older children revealing subtle ageism. These results are discussed given their implications to theory and intervention in this domain.por
dc.description.abstractEsta tese visou explorar o desenvolvimento do idadismo ao longo da infância. A literatura acerca do idadismo na infância apresenta resultados contraditórios os quais têm sido atribuídos à diversidade de medidas utilizadas. Nesse sentido, desenvolveu-se uma revisão de literatura acerca das medidas disponíveis (Capítulo 2). Os resultados demonstraram que, nos estudos que utilizaram medidas explícitas foram encontradas atitudes mais positivas em relação às pessoas idosas. Por outro lado, os estudos que utilizaram medidas implícitas revelaram mais idadismo. Com base nestes resultados, desenvolveram-se dois estudos no Capítulo 3, os quais revelaram que o idadismo implícito e explícito apresentam diferentes padrões de desenvolvimento ao longo da infância: no estudo 1, crianças em idade pré-escolar demonstraram idadismo implícito e explíctio; no estudo 2, enquanto que as crianças do 1º e 4º ano demonstraram idadismo implícito, as crianças do 4º ano demonstraram menos idadismo explícito do que as do 1º ano. Com base nestes resultados e no sentido de explorar o conteúdo específico dos estereótipos de envelhecimento adquiridos pelas crianças em diferentes fases de desenvolvimento, foram desenvolvidos dois estudos qualitativos com base em entrevistas e Desenho da Figura Humana. Os resultados destes estudos qualitativos vão de encontro ao padrão de desenvolvimento de idadismo identificado no Capítulo 3: enquanto que as crianças do 4º ano expressaram atitudes mais positivas relativamente às pessoas idosas e ao seu processo de envelhecimento, um padrão diferente foi identificado quando a medida do desenho foi aplicada, com as crianças mais velhas a revelarem idadismo subtil. Estes resultados são discutidos à luz das suas implicações teóricas e para a intervenção neste domínio.por
dc.language.isoengpor
dc.relationPD/BD/114001/2015por
dc.rightsopenAccesspor
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/por
dc.subjectAgeism in childrenpor
dc.subjectAgeism developmentpor
dc.subjectImplicit and explicit measurespor
dc.subjectAttitudes regarding older personspor
dc.subjectFuture ageing selfpor
dc.subjectIdadismo nas criançaspor
dc.subjectDesenvolvimento do idadismopor
dc.subjectMedidas implícitas e explícitaspor
dc.subjectAtitudes em relação às pessoas idosaspor
dc.subjectProcesso de envelhecimentopor
dc.subjectPsicologia do desenvolvimento-
dc.subjectIdadismo-
dc.subjectEnvelhecimento-
dc.subjectCriança -- Child-
dc.subjectEstereótipo-
dc.titleWhat do children think about older persons?: Developmental pattern of explicit and implicit ageism across childhoodpor
dc.typedoctoralThesispor
dc.peerreviewedyespor
dc.identifier.tid101553293por
dc.subject.fosDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Psicologiapor
thesis.degree.nameDoutoramento em Psicologiapor
dc.subject.apa2800-
dc.subject.apa3000-
dc.subject.apa3020-
dc.subject.apa12800 Developmental psychology-
dc.subject.apa13000 Social psychology-
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