Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/20090
acessibilidade
Title: Um olhar sobre o papel do pai na compreensão emocional das crianças: os estilos parentais e práticas de socialização das emoções negativas
Authors: Chora, M.
Monteiro, L.
Ramos, M.
Amaral, R.
Keywords: Pai
Estilos parentais
Práticas de socialização emocional
Compreensão emocional
Pré-escolar
Issue Date: 2019
Publisher: Associação Portuguesa de Psicologia
Abstract: Resumo: Os pais são figuras centrais no desenvolvimento emocional da criança durante os seus primeiros anos de vida, com a literatura a focar-se, essencialmente, no impacto da mãe na aquisição e desenvolvimento da compreensão emocional (CE), apesar de evidências recentes indicarem a importância que as práticas paternas poderão ter neste domínio. O presente estudo analisou o efeito dos estilos parentais e das práticas de socialização das emoções negativas do pai na CE das crianças, numa amostra de 75 pais e crianças portuguesas em idade pré-escolar. Os pais reportaram os seus estilos parentais e práticas através dos questionários PSDQ e CCNES, respetivamente. A CE foi avaliada pelo TEC. Verificou-se uma associação negativa entre a CE e o estilo permissivo e as reações de perturbação, e uma associação positiva com a idade da criança. Os resultados são discutidos equacionando características dos estilos e práticas paternas e o seu possível impacto na CE da criança. Abstract: Parents are central figures in children’s emotional development during the first years of life. The core literature has focused mainly on the role that mothers have on children’s emotional comprehension (EC), yet new evidence supports the notion that fathers practices may also play a role in this domain. The present study analysed the effects of father’s parenting styles and socialization practices of negative emotions on children’s EC, using a sample of 75 fathers and their Portuguese preschool age children. Fathers reported on their parenting styles and practices using the PSDQ and the CCNES questionnaires. Children’s EC was analysed with the TEC. Negative associations were found between children’s EC and father’s permissive style and distress reactions. A positive association between EC and child’s age was also found. Results were discussed in terms of father’s parenting styles and practices characteristics and their potential impact on children’s emotional comprehension.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/20090
DOI: 10.17575/rpsicol.v33i1.1372
ISSN: 0874-2049
Ciência-IUL: https://ciencia.iscte-iul.pt/id/ci-pub-62670
Appears in Collections:CIS-RN - Artigos em revistas científicas nacionais com arbitragem científica
CIES-RN - Artigos em revistas científicas nacionais com arbitragem científica

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Chora, Monteiro, Ramos e Amaral(2019)_Psicologia.pdfVersão Editora478.62 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.