Skip navigation
User training | Reference and search service

Library catalog

Integrated Search
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/19925
acessibilidade
Title: Midas Filmes e a distribuição de cinema independente em Portugal: Estudo de caso
Authors: Amarante, Jonas Almeida Braga
Orientador: Vieira, Jorge Samuel Pinto
Keywords: Cinema independente
Distribuição
Exibição
Espectadores
Independent cinema
Distribution
Exhibition
Spectators
Sociologia da comunicação
Indústria cinematográfica
Cinema -- Movie theater
Público
Estudo de casos
Portugal
Issue Date: 13-Dec-2019
Citation: Amarante, J. A. B. (2019). Midas Filmes e a distribuição de cinema independente em Portugal: Estudo de caso [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/19925
Abstract: Esta dissertação centrou-se num estudo de caso sobre a distribuidora cinematográfica Midas Filmes, que tem como foco o cinema independente, o cinema europeu e o cinema português. A metodologia mobilizada foi mista, articulando a observação de práticas da distribuidora e entrevistas com o diretor e funcionários da empresa, com a análise de dados secundários oficiais num nível de análise mais macro sobre o mercado de distribuição e exibição de cinema em Portugal. Esta análise possibilitou uma reflexão sobre fatores importantes para empresas com esse mesmo foco: as janelas de exploração comercial das obras, as práticas mais comuns no mercado, os desafios e apoios para a sustentabilidade deste tipo de cinema no país. Foi possível constatar que há no país um deficit de salas de exibição voltadas para o cinema independente, que aliada a dificuldades na formação de público acarreta baixos índices de espectadores neste nicho cinematográfico.
This dissertation was centered in a case study about the Cinema Distribution Company: Midas Filmes, which focuses on independent cinema, European cinema and Portuguese cinema. The methodology used for this study was mixed, articulating the micro observation of company’ practices throughout interviews with the director and its employees; and the macro analyses of official data about the market of cinema distribution and exhibition in Portugal. These analyses enabled a reflection regarding important factors for companies with the same focus: the exploitation windows for commercial contents; the most common market practices; main challenges and support mechanisms for the sustainability of this category of cinema in the country. Results showed that there is a deficit of independent cinema theaters in the country, that combined with audience engagement struggle results on low indexes of spectators for this cinema niche.
Access type: openAccess
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/19925
Thesis identifier: 202444031
Designation: Mestrado em Comunicação, Cultura e Tecnologias da Informação
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
master_jonas_braga_amarante.pdf729.53 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.