Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/19822
Author(s): | Pedro, Yael |
Advisor: | Santos, Nelson José dos Harison, Elad |
Date: | 30-Sep-2019 |
Title: | The role of exploration and exploitation in design for luxury fashion brands |
Reference: | Pedro, Y. (2019). The role of exploration and exploitation in design for luxury fashion brands [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/19822 |
Keywords: | Exploration Exploitation Design process Luxury |
Abstract: | This thesis investigates how exploration and exploitation are expressed through designer
activities in design for luxury brands. Exploration and exploitation are more visible in luxury
brands than in non-luxury brands. Some of their dimensions are explicit and display exploration
and exploitation attributes. The research aims to study designer activities through a managerial
lens, a perspective that can magnify how exploration and exploitation are expressed in the
design process. The brand’s strategic planning could benefit from understanding how
knowledge evolves through the design process and translates into a product. This study follows
an exploratory approach based on multiple interviews with luxury fashion and product
designers from around the world. The findings propose some insights into the different roles
of exploration and exploitation that are expressed through the design process. Esta tese investiga os conceitos de "exploration" e "exploitation", e a forma como estes são expressos nas atividades de "design" em marcas de luxo. Tanto a "exploration" como a "exploitation" são mais visíveis em marcas de luxo do que a marcas que não-luxo, porque algumas das suas dimensões exibem atributos destes conceitos. Esta investigação teve como objetivo estudar as atividades dos "designers" da perspetiva da Gestão - , uma perspetiva que pode ampliar a forma como a "exploration" e "exploitation" são expressos no processo de "design". Compreender melhor a forma como o conhecimento evolui através do processo de "design" e se traduz num produto pode ser de grande benefício para o planeamento estratégico de uma marca. Este estudo seguiu uma abordagem exploratória, baseada em entrevistas em profundidade realizadas com estilistas e "designers" de marcas de luxo de várias partes do mundo. Os resultados apresentam algumas perceções sobre os papéis expressos pela e"xploration e "exploitation" ao longo do processo de "design". |
Degree: | Doutoramento em Gestão |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-TD - Teses de doutoramento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
phd_yael_pedro.pdf | 2,8 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.