Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/19611
acessibilidade
Title: Tomada de decisão de carreira: influência de suporte social dos pares e do tipo de ensino frequentado
Authors: Santos, Ana Catarina Farinha
Orientador: Martins, Dulce
Simões, Francisco
Keywords: Carreira
Tipo de ensino - ensino profissional e ensino regular
Suporte social
Pares
Career
Type of education – professional education and regular education
Social support
Peers
Issue Date: 13-Dec-2019
Citation: SANTOS, Ana Catarina Farinha - Tomada de decisão de carreira: influência de suporte social dos pares e do tipo de ensino frequentado [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2019. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/19611>.
Abstract: Este estudo teve como principal objetivo compreender como o efeito moderador do suporte social dos pares influencia a relação entre o tipo de ensino e o processo de tomada de decisão de carreira. A amostra deste estudo constitui-se por 339 alunos do ensino secundário a frequentar o ensino regular (n=194) e o ensino profissional (n=145), em escolas do distrito de Évora. A recolha de dados contou com o preenchimento de informação sociodemográfica e de dois questionários em papel, o Questionário de Satisfação de Necessidades Psicológicas Básicas na Relação, para avaliar a perceção de suporte social dos pares e o Questionário de Dificuldades de Tomada de Decisão de Carreira, para avaliação do processo de tomada de decisão de carreira. Os resultados indicam que existe uma correlação positiva entre a perceção do suporte social dos pares e a tomada de decisão de carreira, embora não se tenha confirmado a hipótese de que o tipo de ensino frequentado influencia a tomada de decisão de carreira, mediante o suporte dos pares (H1). Ou seja, não foi encontrada uma relação estatisticamente significativa entre o tipo de ensino e a tomada de decisão de carreira. Quanto à hipótese 2, afirma-se também que não foram verificadas diferenças significativas relativamente ao processo de tomada de decisão de carreira, comparando os dois grupos de ensino.
This study has as is main objective to understand how the moderator effect of the social support from the peers affects the relation between the type of education and the career decision-making process. The sample from this study is composed by 339 students from secondary school attending regular education (n=194) and professional education (n=145), in schools from the district of Évora. The data was collected by the filling of sociodemographic information and two questionnaires in paper, the Satisfaction of Basic Psychologic Needs in The Relation Questionnaire to evaluate the perception of social support from the peers and the Career Decision-Making Difficulties Questionnaire to evaluate the career decision-making process. The results indicate that exist a positive correlation between the perception of the social support from the peers and the career decision-making, despite the fact that is not possible to confirm that the type of education affects the career decision-making process, by peer support (H1).Which means, that was not found a statistically significative relation between the type of education and the career decision-making. As for the hypothesis 2, it is also stated that there was not verified any significant differences regarding the career decision-making process, comparing the two types of education.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/19611
Thesis identifier: 202363350
Designation: Mestrado em Psicologia Social e das Organizações
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Master_Ana_Farinha_Santos.pdf550.61 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.