Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/19423
acessibilidade
Title: Business diplomacy, corporate reputation and digital communications channels
Authors: Pimentel, Diogo Maria Trigueiros Alvim de Sousa
Orientador: Falcão, Pedro Fontes
Keywords: Business diplomacy
Corporate reputation
Digital communications channels
Stakeholders’ management
Diplomacia empresarial
Reputação empresarial
Meios de comunicação digitais
Gestão de stakeholders
Issue Date: 25-Nov-2019
Citation: PIMENTEL, Diogo Maria Trigueiros Alvim de Sousa - Business diplomacy, corporate reputation and digital communications channels [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2019. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/19423>.
Abstract: We live in an increasingly interconnected world, with information flowing almost instantaneously, predominantly through digital media. This contributes to a rapidly changing world that creates new needs in specific and technical areas, leading to a paradigm shift in the way society, companies and countries relate. In this context, corporate reputation is a competitive advantage within the business world, requiring constant attention. Business Diplomacy appears as a response to both the proliferation of stakeholders, and the increasing need for corporate reputation management as a tool to ensure knowledge of the environment and an attempt to influence the social context. There are no clear answers to how this kind of diplomacy should be carried out, but the complexity of the situations demands an ever-greater preparation and adequacy of responses. Thus, the present study seeks to understand the comprehension of this new paradigm in the relationship with multiple stakeholders, and also to understand the use of digital communication channels for this type of role. We used a questionnaire that was built based on the literature review and collected 60 valid answers. We found that companies with a higher level of revenues perform more business diplomacy activities (BDA) than companies with lower results; also, older companies engage more in BDA than younger ones; companies with better reputation practice more BDA than others; and finally, companies with a higher level of online competition perform more BDA through digital communication channels than the companies with lower online competition.
Vivemos num mundo interligado, com informação a circular de forma instantânea, predominantemente através de meios de comunicação digitais. Este facto contribui para um mundo em mudança, que cria novas necessidades em áreas específicas, levando a uma mudança de paradigma na forma como a sociedade, empresas e países se relacionam. Neste contexto, a reputação empresarial é uma vantagem competitiva, necessitada de constante atenção. A diplomacia empresarial aparece como resposta à proliferação de stakeholders e à necessidade de gestão da reputação. É uma ferramenta para garantir o conhecimento da situação e tentar influenciar o seu contexto. Não há resposta certa sobre como efectuar esta diplomacia, mas as situações exigem uma cada vez maior preparação e adequação das respostas. Assim, este estudo procura entender a transversalidade deste novo paradigma na relação com múltiplos stakeholders, e entender a utilização das comunicações digitais para estas funções. Recorrendo a um questionário baseado na revisão de literatura, foram recolhidas 60 respostas válidas. Concluímos que as empresas com maior nível de facturação investem mais em actividades de diplomacia empresarial do que as empresas que facturam menos; assim como as empresas mais antigas o fazem comparativamente às empresas mais novas; ainda, que as empresas com melhor reputação dão mais importância a este tipo de actividades do que as empresas com menos boa reputação; também o mesmo acontece em relação às empresas que consideram ter um maior nível de competição online, que recorrem mais a meios de comunicação digital para este tipo de funções que as empresas com menor competição online.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/19423
Thesis identifier: 202338975
Designation: Mestrado em Gestão de Empresas
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Master_Diogo_Sousa_Pimentel.pdf2.75 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.