Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/19185
acessibilidade
Title: Measuring patients' quality of life and the perceived quality in long term care services
Authors: Cabrita, Tatiana da Costa
Orientador: Grilo, Teresa Sofia
Martins, Ana Lúcia
Keywords: Perceived service quality
Health-related quality of life
Overall well-being
Long-term care
Qualidade percebida do serviço
Qualidade de vida relacionada com a saúde
Bem-estar geral
Cuidados continuados integrados
Issue Date: 12-Nov-2019
Citation: CABRITA, Tatiana da Costa - Measuring patients' quality of life and the perceived quality in long term care services [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2019. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/19185>.
Abstract: With the ageing of the Portuguese population, there are more people in dependency situations and needing long-term care (LTC). In this context, it is important to ensure the quality of life (QoL) of those individuals, and that quality can be measured through their health-related quality of life (HRQoL) and overall well-being. Also, understanding how perceived service quality (PSQ) can be related to how people perceive their QoL is pertinent since service quality is an important factor to achieve patient health outcomes. To develop this project, a LTC unit located in the district of Lisbon was chosen, the LTC unit of Arruda dos Vinhos. The main objective was to assess the relation between the PSQ, the HRQoL and the overall well-being of patients receiving LTC at the LTC unit of Arruda dos Vinhos. A project based on a case study was performed, through interviews based on the items of the SERVPERF, EQ-5D and ICECAP-O questionnaires, which were then analysed through content analysis. Results showed there is a relation between PSQ and HRQoL and between HRQoL and overall well-being. It was also possible to realise that to better evaluate the quality of this specific service, other subjects as the activities performed at the LTC unit, the physiotherapy service and the food provided, should be taken in consideration. Concluding, there is a relation between PSQ and the QoL of the patients receiving LTC at the LTC unit of Arruda dos Vinhos, when quality of life is measured through HRQoL.
Com o envelhecimento da população portuguesa, há cada vez mais pessoas em situações de dependência e que necessitam de cuidados continuados. Assim, é importante garantir a qualidade de vida destes indivíduos, que pode ser medida através da qualidade de vida relacionada com a saúde e do bem-estar geral. Além disso, perceber de que modo a qualidade percebida do serviço pode estar relacionada com a qualidade de vida é pertinente, visto que a qualidade do serviço é um fator importante para alcançar os resultados de saúde pretendidos. Para desenvolver este projeto, foi escolhida uma unidade de cuidados continuados integrados (UCCI), a UCCI de Arruda dos Vinhos, onde o objetivo foi avaliar a relação entre qualidade percebida do serviço, qualidade de vida relacionada com a saúde e bem-estar geral dos pacientes. Desenvolveu-se um projeto baseado num caso de estudo, através de entrevistas baseadas nos questionários SERVPERF, EQ-5D e ICECAP-O. Os resultados foram analisados através de análise de conteúdo. Os resultados mostraram que existe relação entre a qualidade percebida do serviço e a qualidade de vida relacionada com a saúde e entre este último e o bem-estar geral. Percebeu-se também que para avaliar melhor a qualidade deste serviço outros assuntos como atividades realizadas na UCCI, serviço de fisioterapia e comida fornecida devem ser considerados. Concluindo, existe relação entre a qualidade percebida do serviço e a qualidade de vida percebida pelos utentes da UCCI de Arruda dos Vinhos, quando a qualidade de vida é medida pela qualidade de vida relacionada com a saúde.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/19185
Thesis identifier: 202322408
Designation: Mestrado em Gestão de Serviços e da Tecnologia
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
master_tatiana_costa_cabrita.pdf1.14 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.