Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/19041
acessibilidade
Title: City Branding - Aveiro: how Aveiro is perceived by its residents and tourists?
Authors: Anastácio, Margarida Nunes
Orientador: Marques, Susana Maria dos Santos Henriques
Keywords: City branding
Place marketing
Destination branding
Place branding
Destination brand image
City marketing
Issue Date: 4-Nov-2019
Citation: ANASTÁCIO, Margarida Nunes - City Branding - Aveiro: how Aveiro is perceived by its residents and tourists? [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2019. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/19041>.
Abstract: The worldwide tourism development, aligned with the globalization and the competition between places & cities create the need for cities to differentiate themselves from other cities around the world, in order to attract investment, tourists and future residents. City branding is the strategic tool that allows cities to differentiate from one another, by publicizing the city’s competitive advantage. Until the last decade, city branding has not been the subject of much analysis. Derived from the city marketing, the city branding aims to create preference, loyalty to the city and a positive customer-visitor experience among the various targets. This project has conducted interviews to major stakeholders from public and private sectors and has descriptively analysed perceptions of 274 locals / residents and tourists on Aveiro’s characteristics. Finally, we suggested recommendations to be implemented by city administrators and promoters, allowing them to brand the city and to turn Aveiro in one of the tourists first choice when visiting a city. The city of Aveiro, in the Centre of Portugal, known by Ria de Aveiro, the moliceiro, the architecture and the gastronomy, was the chosen city for this study for being one of the tourism destinations in Portugal where the topic of city branding has never been explored. The region of Aveiro is very diverse and dynamic for the tourism activity, being Aveiro the municipality of the region with higher volume of tourism. The main contribution of this study relied on the practical approach and specific recommendations suggested to the city and region.
O desenvolvimento do turismo mundial, aliado à globalização e competição entre sítios e cidades desenvolve a necessidade das cidades se diferenciarem umas das outras, de modo a atraírem investimento, turistas e residentes. City branding é a ferramenta estratégica que permite a diferenciação entre cidades, ao publicitar a sua vantagem competitiva. Até à última década, city branding não tem sido assunto de muita análise. Derivado de city marketing, o city branding cria preferência, lealdade à cidade e uma experiência cliente-visitante positiva. Neste projeto foram entrevistados intervenientes do setor público e privado e analisadas as perceções de 274 locais / residentes e touristas, relativamente às características de Aveiro. Finalmente, foram delineadas recomendações a serem implementadas pelos administradores e promotores da cidade, criando o brand da cidade para tornar Aveiro na cidade de escolha dos turistas. A cidade de Aveiro, no Centro de Portugal, conhecida pela Ria de Aveiro, pelo moliceiro, pela arquitetura e pela gastronomia, foi a cidade escolhida para este estudo por ser um dos destinos turísticos de Portugal onde o tema nunca foi explorado. A região de Aveiro é muito diversa e dinâmica para a atividade turística, sendo Aveiro o município da região com maior volume turístico. A principal contribuição deste estudo traduz-se na sua abordagem prática e nas recomendações especificamente dirigidas à cidade e região.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/19041
Thesis identifier: 202313085
Designation: Mestrado em Gestão
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Master_Margarida_Nunes_Anastacio.pdf1.06 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.