Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/18967
acessibilidade
Title: The influence of employer branding on a firm's financial performance
Authors: Matheis, Tamara Heiderose
Orientador: Ramalho, Nelson Campos
Keywords: Employer branding
Human capital
Financial performance
CAPM Capital Asset Pricing Model
Gestão de empresas
Sucesso empresarial
Capital humano
Planeamento financeiro
Issue Date: 1-Oct-2019
Citation: MATHEIS, Tamara Heiderose - The influence of employer branding on a firm's financial performance [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2019. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/18967>.
Abstract: Within this work, the relationship of employer branding and financial performance is assessed, using the biggest U.S. companies, listed in the S&P 100 index, as data base. The purpose of this research is to provide statistical proof to the theoretical concepts stating the importance of employer branding. First an independent variable representing a company´s employer branding success is constructed by creating a mix score out of two measures of employer branding success: Best employer rankings and social media attention. Next, two dependent variables, both indicating a firm´s financial performance are built. Whereby one measure of financial performance is based on the market risk of the company, evaluated by the Capital Asset Pricing Model and one is based on the industry averages. Two linear regressions are run in order to investigate the variables´ correlation. The findings of both regressions clearly demonstrate a significant positive association between the employer branding success of a company and its financial performance on the market. The explanatory power of the models is relatively weak, which comes with no surprise as financial performance is influenced by a whole universe of factors. However, this paper concludes that even if the portion of variance that can be explained by the models is relatively small, the models still have big implications as small changes in the returns translate into millions and millions worth of capitalization. In the end, the main goal of this work, to present statistical proof that employer branding positively influences the financial performance, is achieved.
Este trabalho estuda a relação entre a marca de empregador e o desempenho financeiro utilizando a base de dados S&P 100 index que lista as maiores empresas nos EUA. O objetivo é o de facultar evidência estatística dos conceitos teóricos que sustentam a importância da marca de empregador. Em primeiro, mediu-se uma variável independente que representa o sucesso da marca de empregador e que consiste num score compósito de duas medidas de sucesso: os rankings de melhor empregador e a atenção dos media sociais. De seguida, foram calculadas duas variáveis dependentes para medir o desempenho financeiro. Uma tem por base o risco de mercado da organização, avaliada pelo CAPM e a outra tem por base as médias sectoriais. Foram realizadas duas regressões lineares para identificar a associação entre as variáveis. Os resultados das regressões mostram uma associação positiva significativa entre a marca de empregador e o desempenho financeiro no mercado. O poder do modelo é relativamente fraco, o que não é surpreendente considerando a panóplia de fatores em jogo. Contudo, este trabalho conclui que apesar da baixa variância explicada o modelo tem implicações substanciais dado que pequenas mudanças nos resultados se traduzem em milhões de valor capitalizado. No final o principal objetivo deste estudo, testar estatisticamente que o marca de empregador tem valor financeiro, foi atingido.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/18967
Thesis identifier: 202288722
Designation: Mestrado em Gestão de Recursos Humanos e Consultadoria Organizacional
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Master_Tamara_Heiderose_Matheis.pdf687.8 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.