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http://hdl.handle.net/10071/18671
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Title: Medical tourism: development of competitive medical tourism facilities in Portugal
Authors: Miadzvedzeva, Volha
Orientador: Forte, Atilio
Keywords: Medical tourism
Cooperation of stakeholders
Hotel to healthcare
Destination branding
Marketing turístico
Turismo
Sector da saúde
Cooperação entre empresas
Qualidade dos serviços
Sustentabilidade
Portugal
Issue Date: 20-Dec-2018
Citation: MIADZVEDZEVA, Volha - Medical tourism: development of competitive medical tourism facilities in Portugal [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2018. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/18671>.
Abstract: Medical tourism is an extremely growing industry that stimulates intense rivalry between different countries. Starting from 2008 Portugal has joined a list of destinations, which internationally promote medical services. However, due to the lack of reputation in healthcare, current activities do not result in generation of continuous patient flows. The aim of this study is to develop framework for establishment of medical tourism facilities which would be competitive and sustainable in the context of national strategy of Portugal. Four pillars of the frameworks are set as follows: quality as a main factor of attractiveness; stimulation of reputation through stakeholders’ cooperation; effective marketing activities and sustainability due to follow-up and post-operation services. The objective of the study is reached through qualitative method that implies semi-structured interviews with some key specialists of Portugal in medical tourism. The findings show that the lack of cooperation between stakeholders has one of the biggest impacts on the results of international performance. Additionally, insufficient dedication of private medical companies to internalization process, which is due to high internal demand, only intensifies the problem. Further study determines several factors of competitiveness of Portuguese medical providers, specifically linked to medical service quality. For that reason, during international promotion it is suggested focussing on specific medical area that would represent strength of Portuguese healthcare sector. One of such areas is rehabilitation that can be presented either as separated offer or in form of follow-up systems. In this instance, the study reviews the concept of shifting post-treatment services to hotel facilities under medical supervision.
Turismo médico é uma indústria em crescendo exponencial que estimula uma intensa rivalidade. Desde de ano 2008 que Portugal aderiu à lista dos destinos que internacionalmente promovem serviços médicos. No entanto, devido à falta de reputação e associação do país com o sector de saúde, as atividades atuais não resultam na criaçao de um fluxo continuo de pacientes. O objetivo deste estudo é desenvolver um quadro para desenvolvimento de turismo médico. Os quatro pilares do quadro são definidos da seguinte forma: qualidade como principal fator de atratividade; estímulo à reputação através da cooperação das partes interessadas; atividades de marketing eficazes; e sustentabilidade devido aos serviços de follow-up e pós-operatórios. O principal objetivo do estudo é alcançado através do método qualitativo que se baseia em entrevistas semi-estruturadas com os principais especialistas Portugueses na área de turismo medico. As conclusões obtidas mostram que a falta de cooperação entre as principais partes interessadas resulta num dos impactos negativos mais relevantes para o desempenho internacional. Além disso, a insuficiente dedicação das empresas médicas privadas ao processo de internacionalização apenas intensifica o problema. Um estudo mais aprofundado identifica vários factores de competitividade dos prestadores de serviços médicos portugueses, especificamente ligados à qualidade do serviço médico. É por isso que, durante a promoção internacional, se sugere o foco numa área médica específica representativa da força do sector de saúde Português. Uma dessas áreas é a reabilitação, que pode ser apresentada como uma oferta separada ou sob forma de sistemas de acompanhamento. Neste contexto, o estudo revê o conceito de mudança de serviços de pós-tratamento para instalações hoteleiras, sob supervisão médica.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/18671
Thesis identifier: 202153517
Designation: Mestrado em Gestão Internacional
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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