Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/17777
Author(s): | Gonçalves, Catarina Banza |
Advisor: | Brito, Luís Miguel Lourenço Mendes de Crespo, Miguel Ângelo Sousa |
Date: | 13-Nov-2018 |
Title: | Comunicação turística nos media: proposta de um programa de rádio |
Reference: | Gonçalves, C. B. (2018). Comunicação turística nos media: proposta de um programa de rádio [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/17777 |
Keywords: | Jornalismo radiofónico Turismo Trabalho de projeto Travel journalism Journalism Travel writing Tourism Radio Radio programs Lifestyle Multimedia |
Abstract: | O presente trabalho de projeto de mestrado propõe apreender a viabilidade de execução
de um programa de temática turística nas rádios mais influentes de Portugal.
Ao longo dos anos, foram conduzidas pesquisas e análises sobre o impacto da televisão e
da imprensa no turismo, no entanto, a informação sobre as investigações realizadas acerca
da importância da rádio no setor é muito diminuta.
Este trabalho apresenta três análises: a análise de programas de rádio turísticos
internacionais; a auscultação do público sobre a hipótese de execução de um programa de
temática turística em rádio; e a análise feita às entrevistas semidirigidas a diretores de
programação das rádios de Portugal.
A nível metodológico, foi feita uma pesquisa qualitativa com entrevistas semiestruturadas
a especialistas e a ouvintes de rádio. Foram entrevistados oito diretores de rádio e seis
pessoas da população ativa portuguesa.
Verificou-se que, apesar das rádios estrangeiras emitirem programas de temática turística,
as rádios portuguesas focam-se mais no panorama musical não tendo uma abertura tão
grande para outro tipo de conteúdos, à exceção de temáticas futebolísticas ou de humor.
A rádio pública Antena 1 foi a rádio que mais interesse mostrou em emitir um programa
de teor turístico, segundo uma perspetiva etnográfica/etnológica. Quanto à população
entrevistada, não foi possível obter uma maioria nas respostas.
Podemos considerar que o número de pessoas entrevistadas foi diminuto e que o projeto
beneficiaria de uma segunda pesquisa na qual seria entrevistada uma amostra maior da
população para avaliar o índice de adesão a um programa de turismo nas rádios
portuguesas. Quanto mais entrevistados com respostas conclusivas tiver a pesquisa, mais
fidedigna será a aproximação à realidade e menor será a margem de erro e a subjetividade
da questão. The current master’s degree project intends to apprehend the feasibility of execution of a tourism-themed show in the most influential radios of Portugal. Over the years, research and analysis have been executed on the impact of television and press in the tourism sector. However, information regarding research on the importance of radio in the sector is very insignificant. This work presents three analyses: the analyses of international tourism-themed radio shows; public hearings on the hypothesis of implementing a tourism-themed radio program in Portugal and the analysis of semi-directed interviews with programming directors of Portuguese radio stations. Methodologically, a qualitative research was conducted with semi-structured interviews with specialists and radio listeners. Eight radio directors and six elements, representative of the Portuguese working population, were interviewed. It was verified that, even though radios abroad broadcast tourism-themed shows, Portuguese radios focus more on the musical panorama not having such a big overture to other types of content, except for humor and football-themed content. Public radio Antena 1 was the one that showed more interest in broadcasting a tourism-themed program, according to an ethnographic/ethnologic perspective. As for the spectrum of population interviewed, it was not possible to obtain a majority in their answers. We can consider that the number of people interviewed was small and that the project would benefit from a second survey where a larger sample of population is interviewed to evaluate the appeal and potential interest towards a tourism program in Portuguese radios. A deeper research with a wider sample of interviewees will yield more reliable results, making the approximation to reality less subjective and reducing the risk of errors. |
Degree: | Mestrado em Comunicação, Cultura e Tecnologias da Informação |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_catarina_banza_goncalves.pdf | 725,48 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.