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http://hdl.handle.net/10071/17249
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Title: Exploratory study about "Planned obsolescence": a tool for business plans and strategic decisions
Authors: Candeias, Virgílio Paulo Fernandes
Orientador: Pereira, Leandro
Keywords: Planned obsolescence
Durable goods
Strategic decisions
Consumer behavior
Comportamento do consumidor
Gestão estratégica
Trabalho de projeto
Issue Date: 15-Mar-2018
Citation: CANDEIAS, Virgílio Paulo Fernandes - Exploratory study about "Planned obsolescence": a tool for business plans and strategic decisions [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2016. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/17249>.
Abstract: With the consumption reaching maximum numbers and the technological sector being responsible for the introduction of new products every week consumers are starting to be much more concerns with several aspects of durable good and not only the price and its purpose. Producers are forced to push new models and versions of their products to the market to continue to operate on an evolution and progress basis for fighting and maintaining their market share. Although that so called technological progress is forced and does not correspond to an actual evolution in the performance of the good. Companies, mainly durable goods producers, have been using one business practice that always has been observable to the eyes of the consumer but never noticed. That concept is the key aspect of this work and it is called Planned Obsolescence. That basically corresponds to the deliberate manufacturing of a certain good with the objective of stop working or becoming obsolete after a certain period of time, normally a small period. Following the literature review, this work has as an objective to explore this concept, its ramifications and implications for the economy and the society. Also has the objective to study the behaviour of consumers when purchasing durable goods and which attributes they value the most. The key objective of this work in a preliminary phase and in a critical way, is to obtain a first understanding about the thematic and their implications not only for the consumers but also for the companies. This work represents a different approach about Planned Obsolescence, embracing not only how companies take decisions based on it but also how consumers react, relate themselves with the goods that have it and see the companies that apply it. Concluding, this work tries to explain not only the ramifications of the concept but also how it is seen by the society.
Com o consumo a bater recordes históricos e o sector tecnológico a ser responsável pela introdução de novos produtos todas as semanas, os consumidores estão a começar a ficar muito mais preocupados com várias aspectos relacionados com os bens duradouros. Os produtores estão a ser forçados, pelas características competitivas do mercado, a lançar cada vez mais novos upgrades e modelos dos seus produtos para o mercado. Isto faz com que operem numa base de evolução e progresso tecnológico para manter a sua cota de mercado. No entanto “o tão chamado” progresso tecnológico é considerado forçado e não está a corresponder ás necessidades de mercado e à actual evolução de performance dos bens. Isto significa que as evoluções tecnológicas não estão a ser eficientes e não alteram drasticamente a tecnologia inerente aos bens. Empresas que normalmente sejam produtoras de bens duradouros, têm vindo a utilizar uma táctica de negócio que sempre foi observável aos olhos dos consumidores mas poucos a identificaram. Esse conceito é o aspecto chave deste trabalho e é chamado Obsolescência Planeada. Este conceito significa muito basicamente que um certo bem é deliberadamente desenhado para que depois de um pre-determinado periodo de tempo deixe de funcionar ou fique obsoleto. Seguindo a revisão literária, este trabalho tem com objectivo explorar este conceito, as suas ramificações e implicações para a economia e a sociedade. Tem também o objectivo de estudar o comportamento dos consumidores quando compram bens duradouros e que atributos mais valorizam nestes mesmos. O objectivo fulcral deste trabalho é numa fase preliminar e de forma crítica, obter um primeiro entendimento sobre a temática e as suas implicações não só para os consumidores como também para as empresas. Este trabalho representa um "approach" diferente sobre a Obsolescência Planeada, englobando não só como as empresas tomam decisões baseadas no conceito mas também como os consumidores reagem, se relacionam com os bens que a detenham e vêm as empresas que a aplicam. Isto significa que este trabalho tenta explicar não só as ramificações do conceito mas também como ele é visto pela sociedade.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/17249
Thesis identifier: 201932326
Designation: Mestrado em Gestão de Empresas
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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