Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/16364
acessibilidade
Title: Contribution of quality management practices for business innovation
Authors: Gomes, Mafalda Filipa Figueiredo
Orientador: António, Nelson José
Keywords: Quality management
Total Quality Management
TQM
Quality management practices
Innovation
Gestão da qualidade
Inovação
GQT Gestão da qualidade total
Issue Date: 16-Jan-2018
Citation: GOMES, Mafalda Filipa Figueiredo - Contribution of quality management practices for business innovation [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2017. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/16364>.
Abstract: Quality used to be an important differentiation factor, however, nowadays, innovation is considered the key factor for firms to survive in the modern highly competitive global market. This shift may take firms to consider also a move from a quality goal to an innovation goal, as they may perceive that the two goals are competing rather than complementary. A literature review on the relationship between quality and innovation performance was conducted and, despite the literature not be able of providing one general and clear answer for the type of relationship between quality and innovation, most studies suggest that a relationship exists, and quality can have a positive impact regarding innovation performance, providing a positive platform for its arising. The empirical study conducted under this dissertation also demonstrates than firms mostly perceive the quality practices they use as beneficial to their innovative processes and performance.
A qualidade costumava ser um importante fator de diferenciação, no entanto, hoje em dia, a inovação é considerada o fator chave para as empresas sobreviverem no moderno mercado global altamente competitivo. Esta mudança pode fazer as empresas considerarem também passar de um objetivo de qualidade para um objetivo de inovação, visto que elas podem ter a perceção que os dois objetivos são concorrentes e não complementares. Realizou-se uma revisão da literatura sobre a relação entre qualidade e inovação e, apesar de a literatura não fornecer uma resposta geral e clara para o tipo de relacionamento entre qualidade e inovação, a maioria dos estudos sugere que existe uma relação e, de fato, a qualidade pode ter um impacto positivo no desempenho inovador, proporcionando uma plataforma positiva para o seu surgimento. O estudo empírico realizado durante esta dissertação também demonstra que as empresas têm maioritariamente a perceção que as práticas de qualidade que utilizam são benéficas para os seus processos e desempenho inovadores.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/16364
Thesis identifier: 201825210
Designation: Mestrado em Gestão
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
mafalda_figueiredo_gomes_master.pdf2.1 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.