Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/1543
acessibilidade
Title: SIC Mulher: televisão feminina para partilhar
Authors: Lorga, Catarina
Rosa, Rodrigo
Keywords: Media
Género
Feminilidade
Representações
Gender
Femininity
Representations
Issue Date: 2009
Publisher: CIES, ISCTE-IUL
Series/Report no.: CIES e-Working Paper
Nº 79/2009
Abstract: Este artigo procura revelar alguns traços marcantes da feminilidade proposta pelo canal SIC Mulher, que na sua “identidade editorial” reclama estrategicamente a diferenciação do público feminino. A análise aqui apresentada parte da hipótese de que os media têm enquadrado as transformações no plano das relações de género nas representações que caracterizam o esquema de conhecimento partilhado de diferenciação entre os sexos. Os resultados demonstram que os traços de feminilidade promovidos no canal derivam, por um lado, de uma combinação entre elementos associados ao estereótipo feminino de fusão da mulher com a família e, por outro, de uma reflexividade por via do confronto com as diversas dimensões e dilemas da realidade do género, desde o conflito de papéis contraditórios às mudanças no plano das relações entre os homens e as mulheres. Na identificação da feminilidade proposta afigurou-se fundamental analisar ora os discursos dos agentes produtores, ora os universos tematizados/discursivos privilegiados no canal.
This paper aims to show certain distinctive features of the femininity proposed by the channel SIC Mulher, which appeals strategically to the differentiation of the female public to define its “editorial identity”. Our research was based on the hypothesis that the media have framed the changes in gender relations in the representations that characterise the shared knowledge-scheme of differentiation between the sexes. Findings reveal that the features of femininity promoted on the channel are a combination of feminine stereotype elements such as women’s fusion with family, and reflexivity, mainly by addressing different gender dimensions and dilemmas as the contradictory roles conflict or the transformations in gender relations. An analysis of both producers’ discourses and discursive/thematic universes emphasized in the channel was carried out in order to identify the femininity proposed.
Peer reviewed: Sim
URI: http://hdl.handle.net/10071/1543
ISSN: 1647-0893
Appears in Collections:CIES-WP - Working papers

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
CIES-WP79 Lorga e Rosa.pdf340.17 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.