Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/1510
Author(s): | Dias, Liliana Marisa de Pinho |
Advisor: | Moreira, Pedro |
Date: | 2008 |
Title: | A avaliação de contextos de aprendizagem organizacional por E-learning pelos diferentes estilos de aprendizagem individual |
Reference: | DIAS, Liliana Marisa de Pinho - A avaliação de contextos de aprendizagem organizacional por E-learning pelos diferentes estilos de aprendizagem individual [Em linha]. Lisboa: ISCTE, 2008. Tese de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/1510>. |
Keywords: | E-learning Estilos de aprendizagem; Avaliação Contextos de aprendizagem Learning styles Learning contexts Evaluation |
Abstract: | O espaço formativo online apresenta-se como um ambiente flexível que deverá procurar
acomodar os diferentes estilos de aprendizagem. A aprendizagem efectiva acontece
quando as actividades propostas neste contexto implicam a dimensão dominante de
inteligência, contexto preferido e grau preferencial de ordem e método (Hamid, 2002).
Do ponto de vista organizacional o e-learning é, actualmente, uma solução inevitável
para o desenvolvimento de recursos humanos eficiente, revelando-se essencial conceber
e desenvolver cursos de formação que atendam aos diferentes estilos de aprendizagem e
preferências. Igualmente estas soluções tecnológicas deverão, de um ponto de vista
humanista, ser de fácil integração e utilização pelos colaboradores. Estudou-se numa
amostra de e-formandos em contexto organizacional, as avaliações individuais do
contexto de aprendizagem real e desejado pelos diferentes estilos de aprendizagem
preferenciais presentes, definidos segundo o modelo de aprendizagem experiencial de
Kolb (1984). Verificaram-se algumas diferenças significativas na percepção dos estilos
de aprendizagem particularmente para a dimensão Autonomia do e-formando. The online training space presents itself as a flexible environment that should accommodate different learning styles. Efficient learning happens when the proposed activities on that context attend the dominant dimension of intelligence, preferred context and preferable level of order and method (Hamid, 2002). From the organizational perspective the e-learning is, nowadays, an inevitable solution for the efficient development of the human capital, and thus is essencial to conceive and develop training courses that attend to the different learning styles and preferences. Also, these technological solutions should, from a humanistic perspective, be easily integrated and user friendly to the employees. This study investigated, on a sample of e-learners from an organizational context, the individual appraisals of the actual (e-learning) and preferred learning context by the different preferred learning styles as defined by Kolb's (1984) model of experiential learning. Some significant differences occurred on the perception of the different preferred learning styles particularly with the e-trainee Autonomy dimension. |
Degree: | Mestrado em Gestão de Recursos Humanos |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tese GRH_Liliana Dias(VF).pdf | Ficheiro principal | 294,79 kB | Adobe PDF | View/Open |
Anexo I - Tese GRH Liliana Dias.pdf | Anexo I | 81,94 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.