Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/14141
acessibilidade
Title: When consuming becomes collaborative: AIRBNB case study
Authors: Mussi, Gabriela Aarão
Orientador: Rosa, Álvaro
Keywords: Digital evolution
Collaborative Economy
Airbnb
New business models
Gestão
Digitalização
Modelos de negócio
Economia do desenvolvimento
Issue Date: 29-Mar-2017
Citation: MUSSI, Gabriela Aarão - When consuming becomes collaborative: AIRBNB case study [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2017. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/ 14141>.
Abstract: Digitalization has changed the game of supply and demand; and, more importantly, digitalization is the cause of disruption in many traditional industries. It is speeding the access to sources of supply in a way that was unthinkable not so long ago, uncovering the needs faster than ever, and potentiating their match. Additionally, it is empowering users by allowing them to take part in the process. On the other hand, values of ownership, utility or sharing are shifting and new mindsets are emerging. The idea of experiencing overcomes the one of ownership. Sharing homes, sharing expertise, doing tasks and giving rides have become successful forms of business. However, the enduring questions are: What and how do they do differently? The present case study reflects the emergence of new and reinvented business models to match the emerging economic system. Airbnb is the case for this study, being used to illustrate the developments of business models within the Collaborative Economy. Although Airbnb represents a new business model, it has been adapting and reinventing its own business model as it evolves.
A digitalização alterou o jogo da oferta e da demanda; e mais importante do que isso, tem-se vindo a afirmar como causa da disrupção em muitas indústrias tradicionais. Está a acelerar o acesso às fontes de oferta, algo que, até pouco há pouco tempo era considerado impensável, a descobrir as necessidades mais rápido do que nunca, e a potenciar a correspondência entre ambas. Além disso, está a capacitar os seus utilizadores, permitindo que estes façam parte do processo. Por outro lado, os valores de propriedade, utilidade e partilha estão em mudança e novas mentalidades estão a surgir. A ideia de experienciar está a sobrepor-se à de propriedade. Compartilhar casas, conhecimentos, fazer tarefas e dar passeios tornaram-se formas bem-sucedidas de negócios. No entanto, as perguntas centrais são: O que e como fazem de forma diferente? O presente estudo de caso pretende refletir sobre o surgimento de novos e reinventados modelos de negócios que se adequam ao sistema económico emergente. Como forma de ilustrar o desenvolvimento de modelos de negócio na Economia Colaborativa, foi utilizado o estudo de caso do Airbnb, que, embora represente um novo modelo de negócio, tem vindo a adaptar e reinventar o seu próprio modelo de negócios à medida que evolui.
Description: JEL classification: M10 – General Business Administration / M130 New Firms; Startups
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/14141
Thesis identifier: 201672278
Designation: Master in Management
Mestrado em Gestão
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
0317 GM CaseStudy Airbnb. Final .pdf1.76 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.