Skip navigation
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/13452
acessibilidade
Title: Reconfiguração da rede logística em sistemas de recolha de resíduos
Authors: Aguiar, Gonçalo Santos
Orientador: Ramos, Tânia Rodrigues Pereira
Keywords: Gestão de resíduos
Logística
Sustentabilidade
Recolha de dados
Resíduo sólido
Logistics network
Vehicle routing
Waste management
Multiple depots
Issue Date: 8-Nov-2016
Citation: AGUIAR, Gonçalo Santos - Reconfiguração da rede logística em sistemas de recolha de resíduos [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2016. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/13452>.
Abstract: A crescente preocupação com as questões relacionadas com a sustentabilidade, a par do estabelecimento de metas europeias a cumprir pelos sistemas de gestão de resíduos, tem levado as entidades responsáveis pela recolha dos resíduos a estudarem novas alternativas à configuração atual dos seus sistemas. Esta problemática, associada à elevada ineficiência deste tipo de sistemas, levou ao estudo da reconfiguração da rede logística da Valorsul, empresa responsável pela recolha de resíduos recicláveis na zona Oeste. A rede logística atual é baseada num único depósito e propõe-se a utilização das estações de transferência já existentes como novos depósitos. Para além de introduzir novos depósitos na rede logística, foi estudada também uma alteração à tipologia das rotas de recolha a realizar, ou seja, realizar simultaneamente rotas abertas (rotas que começam num depósito e terminam num depósito diferente) e fechadas (rotas que iniciam e têm fim no mesmo depósito). Os resultados permitiram concluir que, para a recolha de papel/cartão, é possível reduzir em 47% a quilometragem percorrida pelos veículos, bem como diminuir em 9,5% o tempo efetuado por estes no período de um mês. Estes resultados têm impacto nos custos, ao permitir poupar consideravelmente nas horas pagas aos colaboradores.
The growing concern with issues related to sustainability, alongside to the establishment of European targets that have to be met by waste management systems, has led the authorities responsible for the collection of waste to consider new alternatives to the current configuration of their systems. This problem led to the study of the reconfiguration of Valorsul’s logistics network, the one responsible for the collection of recyclable waste in the western zone of Portugal. The current logistics network is based on a single depot and in this study it is proposed the use of existing transfer stations as new depots. In addition, it is also studied a change in the type of collection of routes to perform, i.e., do simultaneously open routes (routes that start in a depot and end on a different one) and closed routes (routes that begin and end in the same depot). The results showed that, for the collection of paper/cardboard, it is possible to reduce by 47% the mileage traveled by vehicles, and decrease by 9.5% the time made by them. These results have an impact on costs, in a way that it is possible to save considerably in hours paid to employees.
Description: JEL Classification System: L920 –Railoads and Other Surface Transportation R410 - Transportation: Demand, Supply, and Congestion; Travel Time; Safety and Accidents; Transportation Noise
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/13452
Thesis identifier: 201556359
Designation: Mestrado em Gestão de Serviços e da Tecnologia
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Gonçalo Aguiar - Tese Final (Imprimir) - Resumos.pdf23.06 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.