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http://hdl.handle.net/10071/12711
acessibilidade
Title: Criação do distrito literário de Lisboa
Authors: Monteiro, Sofia Santos
Orientador: Neves, José Soares
Ferreira, Pedro António de Sousa
Keywords: Gestão cultural
Empreendedorismo
Projecto cultural
Literatura
Itinerários culturais
Turismo cultural
Cultural district
Literary district
Cultural tourism
Literary tourism
Literature
Literary resources
Issue Date: 29-Nov-2016
Citation: MONTEIRO, Sofia Santos - Criação do distrito literário de Lisboa [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2016. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/12711>.
Abstract: Este trabalho visa propor a criação de um distrito literário na cidade de Lisboa. Uma organização territorial delimitada, com um conjunto de bens literários - materiais e imateriais – existentes, identificados, interligados numa narrativa inovadora e original, capaz de agregar os diferentes parceiros literários, numa visão comum: desenvolver e promover o turismo literário na capital. O turismo é cada vez mais um turismo de nichos, baseado em experiências criativas. O turismo literário, apesar da escassez de dados, é um campo em crescimento. Lisboa “está na moda” do ponto de vista turístico. Tem um património literário pouco explorado, e gerido de forma talvez dispersa e pouco criativa por privados e entidades públicas. O distrito literário é um produto cultural e turístico diferenciador, capaz de gerar valor, desenvolvimento, inovação e trazer notoriedade à cidade de Lisboa. Este trabalho de projeto numa primeira parte revê a literatura abordando três conceitos chave: turismo cultural, turismo literário e distrito cultural, propondo uma definição de distrito literário, e define os métodos de análise utilizados. Numa segunda parte, analisa três casos de estudo internacionais – Barrio de las Letras, Madrid, Dublin City of Literature, Boston Literary District, o contexto do setor do turismo e os recursos literários existentes em Lisboa. Na terceira parte, identifica os bens literários, organiza territorialmente o distrito literário de Lisboa, e propõe um modelo de negócio tendo como base o Business Model Canvas, a partir do qual iremos desenvolver o plano estratégico e o plano de marketing e comunicação, para implementação do projeto no território.
This thesis aims to propose the creation of a literary district in the city of Lisbon. That is a specific territorial organization, with identified literary assets – material and immaterial – intertwine in an original and innovative narrative, capable of including different existing literary partners in a common vision: to promote and develop the literary tourism in the capital city of Portugal. Over the years, tourism has become organized in niches characterized by unique creative experiences. In spite of the lack of data, the impression is that the literary tourism is on the rise. Lisbon has become a fashionable city with a rich and vast literary patrimony, poorly and unoriginally managed both by private and public sectores. Therefore this is an area with vast potential waiting to be explored. Especially considering that the literary district is a touristic and cultural product able to create value, innovation and uniquely distinguish the city of Lisbon, nationally as well as internationally. The first section of this project includes a revision of literature aimed to clarify the meaning of three central concepts: cultural tourism, literary tourism and cultural district. Based in which the author proposes a definition of literary district. Methods of analyses are also presented. In the second section case studies are presented and analyzed: Barrio de las Letras in Madrid, Dublin City of Literature, and Boston Literary District. Those are the starting points to analyze the context of the tourism sector and the existing literary resources in Lisbon. In the third section the literary resources in the territory are identified as part of Lisbon literary district and we design a business model based on the Business Model Canvas, from which we define a strategic plan, a marketing and a communication strategy in order to implement the project.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/12711
Thesis identifier: 201540088
Designation: Mestrado em Empreendedorismo e Estudos da Cultura
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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