Skip navigation
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/1266
acessibilidade
Title: A colecção Henrique de Carvalho da Sociedade de Geografia de Lisboa à luz de um plano de estudo e conservação e restauro
Authors: Jorge, Lia Santos
Orientador: Pereira, Maria Manuela Cantinho
Keywords: Colecções etnográficas
Viagens de exploração científica
Comércio
Lunda
Chokwe
Congo
século XIX
Angola
Materiais e tecnologias
Estudos museológicos
Conservação e restauro
Ethnographic collections
Scientific expeditions
Commerce
Kongo
19th century
Materials and technologies
Museological studies
Conservation
Issue Date: 3-Mar-2009
Citation: JORGE, Lia Santos - A colecção Henrique de Carvalho da Sociedade de Geografia de Lisboa à luz de um plano de estudo e conservação e restauro [Em linha]. Lisboa: ISCTE, 2008. Tese de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/1266>.
Abstract: Esta dissertação aborda o plano estudo e o plano de conservação curativa e restauro (PCCR) implementados na colecção Henrique de Carvalho do Museu Etnográfico da Sociedade de Geografia de Lisboa. São descritas as principais actividades desenvolvidas (estudo do contexto histórico, político, e sociocultural de recolha da colecção; estudo de materiais e tecnologias presentes nos objectos; avaliação de estado de conservação e intervenção curativa nos artefactos) e respectivos resultados. Este trabalho confirmou a importância dos estudos museológicos no campo dos bens etnográficos e da sua articulação com um plano de conservação e restauro. Esta articulação é essencial para a produção e divulgação de conhecimento válido sobre este tipo de material, bem como para a integridade e sobrevivência a longo prazo dos artefactos.
This dissertation deals with the work developed around the Henrique de Carvalho collection at the Museu Etnográfico da Sociedade de Geografia de Lisboa, This consisted of a study plan and an interventive conservation plan, the main tasks and results being thoroughly described. These included studying the artefacts’s recollection context (both historical and political, as well as social and cultural); studying the artefacts at material and technological level; evaluating their condition and applying appropriate conservation solutions of an interventive nature. This dissertation confirms the importance of museological studies within the field of ethnographic collections, and the need to articulate them with a conservation plan in order to produce and exhibit valid knowledge on this type of material, as well as to secure the objects integrity and longevity.
URI: http://hdl.handle.net/10071/1266
Designation: Mestrado em Museologia: Conteúdos Expositivos
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Tese.PDF5.61 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.