Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/12571
acessibilidade
Title: A relação entre atividades extracurriculares de teatro e o desempenho escolar
Authors: Tavares, Inês Santos
Orientador: Capucha, Luís
Keywords: Avaliação do desempenho escolar
Educação extra-escolar
Teatro
Desigualdade social
Representações sociais
Extracurricular activities
Social reproduction
School performance
Habitus
Cultural capital
Social inequalities
Social representations
Issue Date: 5-Dec-2016
Citation: TAVARES, Inês Santos - A relação entre atividades extracurriculares de teatro e o desempenho escolar [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2016. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/12571>.
Abstract: Partindo do dado adquirido do património sociológico de que a escola contribui para a reprodução social, pretende-se explorar a relação entre as atividades extracurriculares de teatro e o desempenho escolar, análise fundamentada em quatro principais conceitos: o habitus, o capital cultural, as desigualdades sociais e as representações sociais. A operacionalização do trabalho recorreu a um estudo de caso centrado nos alunos que frequentam as atividades extracurriculares de teatro na Escola Pedro Jacques Magalhães, de forma a recolher informação para analisar a problemática. A atividade em estudo é gratuita e oferecida pela escola na escola, o que potencia ultrapassar a eventual barreira económica da entrada neste tipo de atividades extracurriculares. Contudo, verifica-se que as condicionantes sociais e culturais estão presentes na materialização das escolhas pela (não) frequência destas atividades. Na exploração do tema, foram utilizadas as técnicas de inquérito, entrevista e observação, para além da análise bibliográfica e da análise documental, optando-se, portanto, pela adoção de metodologias mistas
Assuming that school contributes to social reproduction, we intend to explore the relationship stablished between theatre extracurricular activities and educational performance, an analysis that will be founded on four main concepts: habitus, cultural capital, social inequalities, and social representations. In order to do this, we have studied a case study that focused on students who attend theatre extracurricular activities at Escola Pedro Jacques Magalhães, in order to gather data to analyze the issue. The studied activity is free and offered by the school at the school, which boosts the eventual economical barrier that may exist in this kind of extracurricular activities. However, we see that there are social and cultural constraints as far as (not) deciding to attend this activities is concerned. When doing this work, we have used the survey, interview and observation techniques, besides bibliographical and documental analysis. Therefore, we have decided to use mixed methodologies.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/12571
Thesis identifier: 201345706
Designation: Mestrado em Sociologia
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Dissertação VF1 Completa.pdf2.37 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.