Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/12058
acessibilidade
Title: A influência da educação formal na educação tradicional em Angola: o caso dos Vahanya
Authors: Guebe, Antonio
Orientador: Barreto, Maria Antónia Belchior Ferreira
Carvalho, Clara
Keywords: Educação em Angola
Educação tradicional
Identidade cultural
Sistema de ensino
Rituais
Education
Socialization
Ritual
Cultural identity
Issue Date: 2016
Citation: GUEBE, Antonio - A influência da educação formal na educação tradicional em Angola: o caso dos Vahanya [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2016. Tese de doutoramento. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/12058>.
Abstract: Estudar a influência da educação formal ou escolar na educação tradicional no processo educativo de jovens das comunidades rurais de Angola, focalizado na comunidade rural Vahanya que habita a região Centro-Oeste de Angola, compreendendo a divisão político-administrativa dos municípios de Caimbambo, Cubal, parte sul da Ganda e parte norte e nordeste do Chongoroi, Província de Benguela, constitui o objectivo principal da pesquisa. O presente estudo privilegia a forma de raciocínio e de argumentação hipotética dedutiva que passa pela reflexão sobre um campo teórico relacionado com o da educação, no sentido de educação escolar e educação tradicional, de cultura e identidade, de socialização e aculturação, de representações sociais e que permitiu alicerçar o trabalho de campo. Com a realização do trabalho de campo foi possível obter dados que provam a importância que a comunidade rural Vahanya atribui à educação formal transmitida por intermédio da escola e à educação tradicional passada através da instituição ocoto e da prática dos rituais de iniciação (ekwenje e efeko). A realização do trabalho de campo permitiu, igualmente, verificar que a educação formal e a educação tradicional mantêm uma relação dicotómica, devido ao facto de a educação formal não se articular com a educação tradicional comunitária e, por conseguinte, não ser assumida a necessidade de uma educação intercultural que estude não somente os propósitos do currículo escolar oficial mas, seja capaz, também de resgatar o papel da educação tradicional e os seus valores fundamentais.
Studying the influence of modern education in the traditional education of the educative process for young people of the rural community in Angola, to strengthen relationships with Vahanya Rural Community which inhabit (live in) in the Centre West of Angola. Comprising the political division - administrative municipalities of Caimbambo and Cubal (located in the southern part of Ganda and northern part and northeastern of Chongoroi, Benguela Province) is the main objective of this research. This study focuses on the way of reasoning and deduction hypothetical argument that passes through the definition of related theories of education, in senses, modern and traditional, culture and identity, socialization and acculturation, social representations that enabled the base of fieldwork. With the completion the fieldwork, it was possible to obtain data that show the importance of modern education in the Vahanya Rural Community that was transmitted by the school and the traditional education is transmitted by ocoto institution and the ritual practice of initiation “ekwenje and efeko”. This work allowed also determine that modern and traditional educations remain a dichotomous relationship, due to the fact that the modern education does not articulate with the traditional communitarian education and therefore, it does not assume the inevitableness of a cultural education which studies not only the purpose or intention of official scholar curriculum but to be able to ransom the importance of traditional education and their fundamental values.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/12058
Thesis identifier: 101533055
ISBN: 978-989-732-977-7
Designation: Doutoramento em Estudos Africanos
Appears in Collections:T&D-TD - Teses de doutoramento

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Tese PhD Antonio Guebe.pdf5.85 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.